AcasăȘTIRI EXTERNEPetrolul rusesc și sancțiunile UE. Putin sparge gheața către China

Petrolul rusesc și sancțiunile UE. Putin sparge gheața către China

Petrolul rusesc și sancțiunile UE. Putin sparge gheața către China / Foto: printscreen

Pe măsură ce se apropie interdicția UE privind petrolul rusesc, Moscova caută alternative în China, via ruta arctică. Petrolierul Vasili Dinkov, cu o lungime de 257 de metri, a navigat pe ruta maritimă nordică spre portul chinezesc Rizhao.

Petrolierul care face în mod normal naveta între terminalul petrolier din nordul îndepărtat al Lukoil, Varandeiy, și Murmansk, a navigat săptămâna aceasta în Marea Galbenă și a făcut escală în orașul Rizhao, în China.

Embargoul întră în vigoare la 5 decembrie

A fost o călătorie de peste 11.000 km și aproape o lună și jumătate pe mare. Potrivit datelor de navigație, petrolierul a plecat din Murmansk pe 5 octombrie. A aruncat ancora în portul Rizhao pe 18 noiembrie. Nava care este deținută și operată de compania de transport maritim rusă Sovcomflot are clasificarea Arc6 și este proiectată să navigheze în condiții arctice dificile.

Dar este probabil să fie pentru prima dată când petrolierul efectuează astfel de transporturi, scrie The Barents Observer. Călătoria vasului Vasili Dinkov are loc cu doar câteva zile înainte ca UE să introducă interdicția petrolieră asupra Rusiei. Conform celui de-al șaselea pachet de sancțiuni al Comisiei Europene, adoptat în luna iunie a acestui an, toate achizițiile, importurile sau transferurile de țiței și de anumite produse petroliere din Rusia către UE vor fi interzise începând cu 5 decembrie 2022.

Embargoul creează probleme serioase pentru industria petrolieră rusă, care are UE drept cea mai importantă piață de desfacere. Consecințele vor fi nefaste și în zona arctică a Rusiei, unde companii precum Lukoil, Gazprom Neft și Rosneft au toate zăcăminte mari și infrastructuri de export importante.

Rusia, obligată să deschidă noi piețe

Potrivit Gazprom Neft, a treia mare companie petrolieră din Rusia, zăcămintele din Arctica reprezintă în prezent peste 30% din producția sa totală. În 2020, producția la proiectul Novi Port al companiei a crescut cu cinci procente, ajungând la un total de 14,89 milioane de tone, iar proiectul offshore Prirazlomnoie a livrat 3,27 milioane de tone, în creștere cu trei procente față de anul precedent. La acestea se adaugă petrolul de la terminalul Varandei al Lukoil, care se așteaptă să ajungă la peste 6 milioane de tone în 2022.

Odată cu viitoarea interdicție, petrolul rusesc riscă să rămână blocat pe piața internă. Alternativ, Rusia va trebui să deschidă noi piețe. Potrivit vicepremierului rus Aleksandr Novak, o parte mai mare din hidrocarburile rusești trebuie să fie acum exportate către țările asiatice, iar acesta susține că ruta maritimă nordică va fi crucială pentru logistică.

„Odată cu noile presiuni fără precedent asupra economiei rusești din partea țărilor occidentale, importanța rutei maritime nordice ca arteră de transport maritim (…) a crescut considerabil”, a declarat Novak într-o ședință de guvern din octombrie. „Sarcina noastră este să dezvoltăm această arteră într-o manieră sistematică”, a subliniat înaltul oficial. Președintele Vladimir Putin a făcut din ruta arctică o prioritate a economiei Rusiei.

Gheața dictează pe mare

Cu toate acestea, în ciuda ambițiilor mari, ruta comercială arctică este acoperită de gheață groasă timp de mai multe luni în fiecare an, iar transportul maritim este posibil doar cu escorta unor spărgătoare de gheață puternice.

În noiembrie 2021, peste 20 de nave au rămas blocate în această zonă îndepărtată în urma înghețării rapide și timpurii a apelor. Iar anul acesta nu pare să fie mai bun. Hărțile de gheață arată că părți mari din Marea Laptev și din Marea Siberiei de Est erau deja la începutul lunii noiembrie acoperite de straturi groase de gheață.

author avatar
Tudor Borcea