Compania americană United Airlines a comandat 15 avioane supersonice de la Boom Supersonic. Un supercontract pentru un avion care există doar pe hârtie.
Sfârșitul nemeritat al singurului avion de linie supersonic, Concorde, criza climatică sau pandemia Covid-19 nu i-au descurajat pe proiectanții de la compania americană Boom Supersonic să reinventeze un viitor pentru aviația civilă mai rapidă decât sunetul. Un avion care să zboare cu Mach 1,7 adică 2.100 km/h.
Dar este un proiect rezonabil și credibil, mai ales la scurt timp după prăbușirea unui proiect similar al Aerion Corporation, în ciuda sprijinului oferit de Boeing și al comenzilor de 11 miliarde de dolari (9 miliarde de euro)?
Pentru United Airlines, aparent nu există nicio îndoială: compania americană a anunțat că a plasat o comandă pentru 15 aparate Overture, primul avion supersonic proiectat de Boom Supersonic, la prețul de 200 de milioane de dolari fiecare, pentru un contract anunțat în total la 3 miliarde de dolari.
Și asta nu e totul: United Airlines, care va fi oficial prima companie care va opera avioanele Overture, are deja în vedere să comande alte 35 de unități suplimentare. „Avionul are o valoare extraordinară pentru o mulțime de clienți business”, a explicat Mike Leskinen, vicepreședintele United Airlines. „Țintim cu încredere o rută între New York și Londra pentru serviciul nostru inaugural și apoi evaluăm alte oportunități ulterioare”, a adăugat el.
Mai e mult până departe
Overture, care ar trebui să poată transporta 88 de pasageri între cele două orașe în trei ore și jumătate, ar putea permite astfel conexiuni cum ar fi între Tokyo și Los Angeles în șase ore.
Punct important: desigur, conștient de limitările economice și de dezastrul climatic care a reprezentat programul Concorde, Boom promite un cost operațional cu 75% mai mic pentru avionul său, precum și o neutralitate globală a carbonului, în special realizată prin utilizarea de combustibil așa zis „durabil”.
Dar mai e mult până departe: XB-1, demonstratorul avionului Overture, nu a ieșit încă la aer, ceea ce ar trebui să facă anul acesta. Varianta comercială ar trebui să intre în producție în 2023, pentru un zbor inaugural preconizat în 2026 și un prim transport de pasageri în 2029, scrie Slate.
Mai este, deci, drum de parcurs dar angajamentul United Airlines este de o importanță vitală pentru Boom Supersonic pentru a-și asigura viitorul avionului.
Potrivit lui Blake Scholl, patronul Boom, acest anunț este doar primul pas dintr-o revoluție mai profundă. El consideră că zborul supersonic va înlocui în cele din urmă zborurile subsonice pentru legăturile pe distanțe lungi, cel puțin pentru cei care își pot permite.
O promisiune pe care unii analiști din industrie par să o creadă: potrivit lui Myles Walton de la UBS Group AG, piața civilă supersonică ar putea avea o valoare de 140 miliarde de dolari în 2040.