AcasăȘTIRI EXTERNENoile norme Euro 7, un nou bir de la Bruxelles / Producătorii...

Noile norme Euro 7, un nou bir de la Bruxelles / Producătorii vor scumpi mașinile

Noile norme Euro 7, un nou bir de la Bruxelles / Producătorii vor scumpi mașinile

Comisia Europeană a prezentat noile norme Euro 7 pentru reducerea poluării aerului de către automobile, o înăsprire a standardelor considerată insuficientă de ecologiști, care acuză Bruxelles-ul că cedează în fața lobby-ului producătorilor.

UE a convenit recent să pună capăt vânzărilor de mașini noi pe benzină și diesel începând din 2035 în favoarea vehiculelor 100% electrice. Scopul este de a reduce emisiile de CO2 ale mașinilor la zero pentru a contribui la atingerea obiectivului continentului de neutralitate a emisiilor de carbon până în 2050.

Noile standarde Euro 7 se vor aplica tuturor autoturismelor începând cu 2025, indiferent de tipul de motor, pentru a reduce poluarea aerului din transportul rutier, responsabilă de 70 000 de decese în fiecare an în UE. Dar ecologiștii suspectează că executivul european a dat înapoi în fața producătorilor care se confruntă deja cu revoluția electrică.

Cu 35% mai puțini oxizi de azot și cu 13% mai puține particule

În Europa, această industrie are 13 milioane de angajați. Producătorii ar dori să evite investiții suplimentare în motoare cu combustie, considerând că acestea vor dispărea în orice caz. Sub această dublă presiune, Comisia a prezentat joi standardul Euro 7, care, conform calculelor sale, ar reduce emisiile de oxizi de azot (NOx) ale autoturismelor și ale vehiculelor comerciale ușoare cu 35% și pe cele ale autobuzelor și camioanelor cu 56% până în 2035, în comparație cu standardul Euro 6 anterior. Emisiile de particule fine din țeava de eșapament ar fi reduse cu 13% pentru vehiculele ușoare și cu 39% pentru camioane. Emisiile de abraziune a frânelor ar fi reduse cu 27 %.

Costuri suplimentare de 100-150 de euro pe vehicul

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) și-a exprimat imediat „îngrijorarea serioasă”. Acesta a avertizat cu privire la impactul unor standarde prea stricte asupra competitivității și ocupării forței de muncă, dar și asupra prețului automobilelor, care sunt deja din ce în ce mai puțin accesibile pentru clasa de mijloc.

„Beneficiul pentru mediu al propunerii este foarte limitat, în timp ce adaugă foarte mult la costul vehiculelor”, a declarat șeful BMW, Oliver Zipse, care prezidează organizația. Costul suplimentar ar fi de doar „100-150 de euro pe vehicul”, a declarat joi, în cadrul unei conferințe de presă, comisarul pentru piața internă, Thierry Breton. Pentru a reduce poluarea, Bruxelles-ul propune ca testele de emisii ale vehiculelor să fie mai conforme cu condițiile reale de conducere. Executivul UE dorește să dubleze perioada în care vehiculele trebuie să respecte normele, la 10 ani și 200 000 km. Noul standard UE va fi primul din lume care va stabili limite pentru emisiile de particule cauzate de uzura frânelor și a pneurilor.

Motoarele pe benzină, relativ neafectate

Limitele de emisii vor fi reduse semnificativ pentru vehiculele grele, dar doar puțin pentru autoturismele diesel și deloc pentru vehiculele pe benzină – care reprezintă cea mai mare parte a vânzărilor. „Acest lucru este foarte inadecvat. Comisia alege să păstreze profiturile industriei auto în locul sănătății cetățenilor”, a declarat Lucien Mathieu de la ONG-ul Transport & Environment. El a denunțat influența țărilor producătoare de automobile, precum Franța, Italia și Germania.

Pentru ONG-ul german Deutsche Umwelthilfe, Comisia „a ignorat opiniile propriilor experți și a cedat în fața lobby-ului auto”, scrie Le Point. Acesta consideră că standardul Euro 7 nu ține cont de cele mai recente progrese tehnologice și va permite ca emisiile de oxizi de azot în UE să fie de trei ori mai mari decât în California. „Lobby-ul producătorilor auto pare să fi avut efect”, a regretat și eurodeputata Verzilor Karima Delli, prezicând „negocieri dure și complicate” asupra textului, care mai trebuie discutat cu statele membre și cu Parlamentul.

 

author avatar
Tudor Borcea