AcasăȘTIRI EXTERNENoi necazuri la Boeing: exodul creierelor către Amazon

Noi necazuri la Boeing: exodul creierelor către Amazon

Noi necazuri la Boeing: exodul creierelor către Amazon

Gigantul aeronautic american a pierdut peste 3.200 de tineri ingineri și tehnicieni, de la începutul anului.

În aparență, totul merge bine. Boeing a revenit la zile bune în al doilea trimestru al anului 2021, cu profituri de 587 milioane dolari, departe de pierderea abisală de 2,4 miliarde de dolari în aceeași perioadă a anului trecut.

Constructorul de avioane a înregistrat 180 de comenzi noi și pare să lase în urmă necazurile generate de modelul 737 Max, care a fost ținut la sol timp de doi ani după probleme de siguranță.

Zgârcenie și eșecuri

Dar aceste vești bune ascund muntele de eșecuri pe care le-a avut compania în ultimii ani. Incidentele modelului 737 Max, urmate de cele ale modelelor 787 Dreamliner și 777X, au dezvăluit grave disfuncțiuni în monitorizarea calității și au subminat reputația companiei.

În decembrie 2019, zborul de testare al capsulei Starliner, care trebuia să concureze cu Crew Dragon al companiei SpaceX în domeniul rachetelor orbitale, s-a încheiat cu un eșec răsunător din cauza unei erori grave de software.

Pentru a economisi bani, Boeing a renunțat și la numeroase proiecte, cum ar fi programul unui lansator orbital mic, XSP sau NMA (new mid-market airplane ), un bioreactor gândit pentru a înlocui modelele 757 și 767.

Anul trecut, producătorul de aeronave și-a redus cheltuielile de cercetare și dezvoltare cu 23%, comparativ cu anul precedent, subliniază Bloomberg.

Experți la cheie pentru giganții digitali

Toate acestea au descurajat mulți tineri ingineri, provocând un adevărat exod al creierelor. „Peste 3.200 de ingineri și tehnicieni au părăsit centrul de producție din Seattle de la începutul anului trecut, sau aproximativ 18% din efectivele sindicatului care-i reprezintă, arată Bloomberg.

Și unde merg acești specialiști? În general la giganții digitali, care oferă oportunități de auto-realizare și, uneori, salarii foarte mari.

Aproximativ 1.100 de foști angajați Boeing lucrează acum pentru Amazon, conform datelor LinkedIn, iar cel puțin 200 de foști angajați au aterizat la SpaceX. Un avantaj real pentru aceste companii care beneficiază de expertiza avansată a unor ingineri de vârf.

Un fost veteran la Boeing, David Carbon, care a lucrat în mod deosebit la programul modelului 787 Dreamliner, supraveghează acum unitatea Amazon responsabilă pentru crearea unei flote de drone de livrare.

Bob Whittington, „o legendă în lumea aviației” , a părăsit și el Boeing anul trecut pentru a se alătura gigantului e-commerce, care obținea atunci profituri în plină pandemie, scrie Slate.

Omul, cel mai prețios capital

Cu toate acestea, Boeing nu manifestă nicio îngrijorare, subliniind că compania este atractivă și că este capabilă, de asemenea, să atragă talente, de exemplu prin recrutarea ca vicepreședinte al lui Jinnah Hosein, o veterană a SpaceX, scrie Slate.

Dar pentru unii analiști, exodul creierelor va duce ireparabil la pierderea unei experiențe valoroase de lungă durată. Boeing își plătește strategia pur financiară, arată Bloomberg.

„În ultimul deceniu, directorii companiei Boeing au fost obsedați de costuri și au efectuat răscumpărări masive de acțiuni pentru a impresiona Wall Street ”, explică site-ul. „Această strategie a făcut din Boeing cea mai performantă companie pe indicele bursier Dow Jones, dar o lasă prost pregătită în fața noii concurențe”.

 

 

author avatar
Tudor Borcea