AcasăȘTIRI EXTERNENetflix și YouTube, uzine de CO2. YouTube a emis mai mult decât...

Netflix și YouTube, uzine de CO2. YouTube a emis mai mult decât Glasgow, orașul summit-ului climatic

Lovitură pentru abonații din România. Netflix introduce o taxă suplimentară

Abonații Netflix au petrecut 6 miliarde de ore urmărind Top 10 al platformei, producând mai mult dioxid de carbon decât o călătorie de pe Pământ la Saturn.

Streaming-ul este disponibil peste tot și pe diferite platforme precum Netflix, Amazon sau Disney+ dar ascunde un secret întunecat: amprenta de carbon produsă de aceste companii este considerabilă.

Telecomanda și clima

Potrivit unui studiu realizat de o echipă de cercetare de la Universitatea din Bristol privind producția de CO2 emis de unul dintre cele mai mari site-uri de partajare video din lume, YouTube, în 2006 platforma a depășit cu mult producția de gaz cu efect de seră a orașului Glasgow (Scoția), unde are loc summit-ul COP26 privind clima.

În acel an, 11 milioane de tone de dioxid de carbon au fost produse de 1,4 miliarde de utilizatori. Astăzi, YouTube are 2,4 miliarde de utilizatori, ceea ce îi va crește semnificativ amprenta de carbon. Activiștii de mediu se concentrează în primul rând pe industriile care emit cel mai mult CO2, cum ar fi aviația, industria auto și alimentația. Dar, recent, atenția s-a îndreptat către impactul streaming-ului asupra planetei.

Fiecare activitate necesară pentru a transmite în flux un film sau un serial – fie că este vorba de utilizarea unor centre de date uriașe, de transmitere printr-o rețea wifi sau de mare debit, dar și de vizualizarea conținutului pe un dispozitiv – necesită energie electrică.

Dom Robinson, fondatorul Greening of Streaming, explică că „oamenii cred că cererea în creștere pentru servicii de streaming și jocuri încetinește traficul pe internet, dar capacitatea sa este uriașă. Este vorba de fapt de o cerere în creștere de alimentare cu energie electrică”.

Pentru a măsura amprenta de carbon în funcție de timpul de vizualizare, trebuie utilizat „echivalent dioxid de carbon” (CO2) ca unitate de măsură. Netflix estimează că o oră de streaming pe platforma sa produce „mult mai puțin” de 100 de grame de CO2.

De partea sa, The Carbon Trust, responsabil cu sprijinirea companiilor către decarbonizare, stabilește mai precis că media europeană este de 55 până la 56 de grame de CO2 pe oră de streaming, sau echivalentul a 300 de metri parcurși cu mașina.

Echivalentul la 1,8 miliarde km la volan

Recent, Netflix a luat decizia de a raporta orele totale de vizionare ale tuturor utilizatorilor săi din întreaga lume pentru primele zece cele mai bune programe, scrie Slate.

Concluzie: utilizatorii au petrecut 6 miliarde de ore urmărind, printre altele, Squid Game, Stranger Things , Money Heist sau The Chronicle of the Bridgertons în primele 28 de zile de la lansare. Dacă ar trebui să fie cuantificată, aceasta ar echivala cu un parcurs de 1,8 miliarde de kilometri cu mașina, adică mai mult decât distanța dintre Pământ și Saturn, estimată la 1,3 miliarde de kilometri.

Până în 2022, Netflix și-a stabilit obiectivul de a atinge zero emisii nete de gaze cu efect de seră. Pe site-ul său, compania precizează că, pentru a realiza acest lucru, va „începe prin reducerea emisiilor interne cu 45% până în 2030”, apoi va investi „în proiecte externe de eliminare a carbonului din atmosferă, cum ar fi protecția pădurilor terestre și acvatice.

În cele din urmă, intenționează să „finanțeze proiecte care vizează conservarea capacităților de stocare a CO2 deja prezente în natură”. Pentru Dom Robinson, acesta nu este răspunsul la problemă. „Zero emisii nete a devenit o nouă compensare a taxei de carbon pentru a putea spune: «Nu este problema mea». Avem nevoie de o reducere gândită în cadrul companiilor, nu doar de un truc contabil pentru a face diferența”.

author avatar
Tudor Borcea