AcasăȘTIRI EXTERNENATO își bagă nasul în investitiile Chinei în Europa! Ce țări tremură...

NATO își bagă nasul în investitiile Chinei în Europa! Ce țări tremură pentru banii Beijingului

NATO își bagă nasul în investitiile Chinei în Europa! Ce țări tremură pentru banii Beijingului

Alianța Nord Atlantică analizează investițiile făcute de Beijing în infrastructurile de transport din Europa și în ce măsură acestea pot avea consecințe asupra mobilității militare a NATO.

La fiecare patru ani, Rusia organizează exercițiul Zapad în districtul său militar vestic și în Belarus. Mobilizând un număr important de efective, acest exercițiu are ca scop pregătirea forțelor ruse și bieloruse pentru un război „total” împotriva celor ale NATO.

Astfel, în edițiile din 2009 și 2013 ale exercițiului Zapad, a fost simulat un atac nuclear împotriva Poloniei. Pentru anul 2017, accentul a fost pus pe războiul electronic și pe cel cibernetic.

Participarea chineză la mega-exercițiul rusesc Zapad

În 2021, surpriza ar putea fi o participare chineză la acest exercițiu. În orice caz, ipoteza a fost prezentată în ultimul raport anual al serviciului de informații externe din Estonia, Välisluureamet, care a fost, de asemenea, îndelung interesat de activitățile Chinei în Europa.

„Un alt aspect interesant de luat în considerare în exercițiul Zapad 2021 este posibila participare a Chinei pentru prima dată”, scrie în raportul serviciului de informații din Estonia. Și să reamintească: „China este invitată la exercițiile strategice anuale ale Rusiei începând cu Vostok 2018”.

În orice caz, estimează Estonia, dacă această participare este confirmată, atunci va fi „interesant să vedem cum forțele armate chineze își definesc rolul într-o operațiune militară împotriva NATO”.

Cu toate acestea, exercițiile desfășurate în comun de forțele navale rusești și chineze au avut loc deja în Europa, în special în regiunile baltice (în 2017), în Mediterana și în Marea Neagră.

În 2018, șeful Statului Major al Marinei SUA, care era atunci amiralul John Richardson, a subliniat că „activitatea navală chineză în Atlanticul de Nord creează o nouă dinamică”. Adăugând: „Chinezii sunt cu siguranță competitori pentru noi în ceea ce privește amenințarea navală”.

Noile „drumuri ale mătăsii”, caracatița Beijingului

În același timp, și în momentul în care este vorba de crearea unui „Schengen militar” în Europa pentru a facilita deplasarea trupelor NATO dintr-o țară în alta, anumite infrastructuri (porturi și aeroporturi) fac obiectul unei atenții sporite din partea investitorilor chinezi, în special în contextul „noilor drumuri ale mătăsii”.

Adică al faraonicului proiect lansat de președintele chinez Xi Jinping, care reprezintă un gigantic program de investiții în infrastructuri.

Porturile europene, înghițite de dragonul asiatic

Între 2013 și 2019, China a cumpărat acțiuni în 14 porturi europene și a semnat memorandumuri de înțelegere cu altele, prin intermediul a două companii publice, și anume COSCO Shipping Ports, care a investit în 8 porturi din Europa (5 în Marea Mediterană și 3 în Marea Nordului) și China Merchands Port.

Pânză de păianjen pentru mobilitatea Alianței

Iar acest lucru poate avea consecințe asupra mobilității militare a NATO. Reamintind investițiile chineze în porturile europene, generalul german Jörg Vollmer, care deține frâiele Joint Forces Command din Brunssum, a declarat că această situație dă naștere deja „riscurilor de control a fluxului de mărfuri în diferite grade”.

De asemenea, în cadrul unei dezbateri online organizată la 3 martie de Center for European Policy Analysis (CEPA), un grup de reflecție american, Vollmer a întrebat dacă s-a înțeles „ce înseamnă dacă, în timp de pace, avem nevoie de aceste porturi pentru a desfășura trupe?”.

Între timp, potrivit Defense News, oficialii NATO lucrează la cartografierea investițiilor chineze în infrastructura de transport din Europa. Principalul scop este de a vedea în ce măsură acestea ar putea împiedica capacitatea Alianței de a-și deplasa rapid trupele în caz de conflict.

„Acest examinare se referă la porturi, aeroporturi, legături și telecomunicații în zona euro-atlantică”, a spus un oficial NATO.

Mai ales că, subliniază sursa citată, în prezent este dificil să se știe în ce măsură infrastructurile de transport aparținând Chinei ar putea fi utilizate împotriva intereselor NATO.

Co-autor al unui raport CEPA privind mobilitatea militară, Julian Lindley-French a sugerat instituirea unor mecanisme care să permită guvernelor europene să preia controlul infrastructurilor critice în caz de criză.

„Atunci, chinezii nu vor putea face altceva decât să arunce în aer aceste infrastructuri, ceea ce cu siguranță nu ar face-o”, a spus el.

Obiectivul Chinei: Infiltrarea în blocul vestic și separarea Europei de SUA

Pe de altă parte, cu investițiile făcute în cadrul „noilor drumuri ale mătăsii”, Beijingul dispune de mijloace de influență deloc   neglijabile. În special în ceea ce privesc țările care au întâmpinat dificultăți economice.

„China are un singur obiectiv: să se infiltreze în blocul țărilor occidentale și să separe Europa de Statele Unite. Pentru a face acest lucru, chinezii încep cu țări mai slabe, cum ar fi Italia, afirmă Alberto Forcchielli, expert italian în economie și afaceri internaționale, citat de Opex 360.

Ruperea coeziunii țărilor NATO

Riscul ar fi să apară divergențe politice în cadrul NATO, cu țări mai favorabile intereselor Chinei. „Divergențele politice în sânul NATO reprezintă un pericol, deoarece permit actorilor externi, și mai ales Rusiei și Chinei, să joace pe disensiuni interne și să manevreze cu anumite țări membre ale Alianței, astfel încât să compromită securitatea și interesele colective”, a avertizat grupul de experți ai NATO.

„O posibilă derivă spre ruperea coeziunii țărilor NATO trebuie considerată ca o problemă strategică”, afirmă aceștia.

author avatar
Tudor Borcea