AcasăȘTIRI EXTERNEMiliardarii, furioși că li se urmăresc online avioanele private. „Vânătoare” controversată, fără...

Miliardarii, furioși că li se urmăresc online avioanele private. „Vânătoare” controversată, fără linii roșii

Miliardarii, furioși că li se urmăresc online avioanele private. „Vânătoare” controversată, fără linii roșii / Foto: Twitter

Miliardarii sunt supărați de urmărirea online a avioanelor lor private. Site-urile web și conturile de Twitter permit oamenilor să urmărească itinerariile avioanelor unor celebrități și ale unor directori de top. Aceasta este o practică din ce în ce mai frecventă care îi irită pe proprietarii de avioane private.

Site-urile și conturile de Twitter care urmăresc traficul aerian în timp real provoacă reacții impulsive, de la simple plângeri până la confiscarea echipamentelor. În fiecare an, companiile rusești de transport aerian de marfă, proprietarii de aeronave saudite și alții îi cer lui Dan Streufert, fondatorul site-ului american de urmărire a zborurilor ADS-B Exchange, să nu mai publice mișcările lor. În zadar.

Date publice

„Nu am șters nimic până acum. Aceastea sunt informații publice. Iar eu nu vreau să fiu arbitrul care decide cine are dreptate și cine nu”, explică Dan Streufert. Există unele limitări, dar grupurile care reconstruiesc traseele de zbor subliniază că principala sursă de informații este disponibilă în mod legal și accesibilă oricui dispune de echipamentul necesar.

Legislația americană impune ca aeronavele din anumite zone să fie echipate cu sistemul de satelit ADS-B, care transmite periodic prin radio poziția aeronavei către controlorii de trafic aerian. Un site precum Flightradar24 are 34.000 de receptoare la sol în întreaga lume care pot capta astfel de semnale, date care sunt trimise într-o rețea centrală și comparate cu orarele de zbor și alte informații despre aeronave.

ElonJet are peste 480.000 de abonați

Identificarea proprietarului unui avion este o altă chestiune, potrivit lui Jack Sweeney, în vârstă de 19 ani, creatorul contului de Twitter Celebrity Jets, care a scos la iveală avionul privat al lui Elon Musk în urma unei cereri de informații din registrele publice ale guvernului american.

Partronul Tesla i-a oferit 5.000 de dolari pentru a închide contul ElonJet, cu peste 480.000 de abonați, care urmărește mișcările avionului multimiliardarului. „Trezește atât de mult interes, încât fac ceva care funcționează. Oamenilor le place să vadă ce fac celebritățile, asta și chestia cu emisiile”, notează Jack Sweeney, referindu-se la indignarea provocată de amprenta de carbon a avioanelor.

Postarea acestui tip de informații pe Twitter le face „mai ușor de accesat și de înțeles pentru oameni”, adaugă el.

„Avioane private ca și cum ar fi un Uber”

În iulie, contul Celebrity Jets a dezvăluit că vedeta de reality TV Kylie Jenner a luat un avion privat pentru un zbor de 17 minute spre California, provocând un scandal pe rețelele de socializare. „Ne spun nouă, oamenilor din clasa muncitoare, să ne simțim vinovați pentru zborul nostru anual într-o vacanță atât de necesară, în timp ce aceste celebrități iau avioane private în fiecare zi ca și cum ar fi un Uber”, a scris pe Twitter un utilizator indignat.

Ce linii roșii?

Nici Jack Sweeney, nici Dan Streufert nu au menționat o linie roșie pe care să nu o depășească în ceea ce privește publicarea traiectoriilor de zbor. „Datele sunt deja acolo. Eu doar le redistribui”, spune Sweeney.

Această activitate generează, de asemenea, venituri, chiar dacă este dificil de evaluat. Dan Streufert recunoaște că își câștigă existența în acest fel, dar refuză să dea detalii, în timp ce Jack Sweeney spune că conturile sale de urmărire a zborurilor i-au adus aproximativ 100 de dolari pe lună. Flightradar24 nu își face publică cifra de afaceri.

Impactul strategic

Urmărirea zborurilor poate avea un impact semnificativ și dincolo de furia celebrităților și a miliardarilor, după cum a demonstrat-o vizita controversată a președintelui Camerei Reprezentanților din SUA, Nancy Pelosi, în Taiwan, marți, al cărei zbor a fost urmărit de peste 700.000 de persoane pe site-ul Flightradar24 în momentul aterizării.

În august, un raport al unui ONG care acuza agenția europeană de control al frontierelor Frontex că facilitează expulzarea migranților care încearcă să traverseze periculos Marea Mediterană, s-a bazat pe datele ADS-B, la fel cum presa americană le-a folosit pentru a denunța prezența zborurilor de supraveghere în timpul protestelor antirasiste de la Washington din 2020.

După aceste dezvăluiri, zeci de reprezentanți ai Congresului au îndemnat într-o scrisoare FBI și alte agenții guvernamentale, cum ar fi Garda Națională, să „înceteze să mai monitorizeze protestatarii pașnici”, scrie Ouest-France.

China denunță „spionajul”

În alte părți ale lumii, guvernele au arătat clar că astfel de tehnologii și date nu sunt binevenite. O media de stat din China a relatat în 2021 că guvernul a confiscat sute de receptoare folosite de site-urile de urmărire a zborurilor în timp real, sub pretextul „spionajului”.

„În multe cazuri, regimurile autoritare sunt cele cărora nu le place acest tip de vizibilitate”, spune Dan Streufert.

author avatar
Tudor Borcea
548 afisari

2 COMENTARII

  1. CINE CONTORIZEAZA PENTRU AERONAVE Km PARCURSI SI COSUMUL DE COMBUSTIBILI FOSILI ??,UNDE SI CUI I SE PLATESC TAXELE DE TONA DE CO2 PRODUS DE ACESTE AERONAVE ?. NOUA MURITORILOR DE RAND NI SE BAGA PE GAT ORCE TAXE SI IMPOZITE !,DAR ACESTI PRIVATI CARE SFIDEAZA ORCE RESTRICTIE CONTINUA LUXUL EXORBITANT,
    LEGILE NU-S SI PENTRU EI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger