Șoferii care nu vor folosi conducerea autonomă ar putea fi acuzați de „neglijență penală”.
Se estimează că 95% din accidentele rutiere se datorează unei erori umane. Lipsa de anticipare, percepția slabă a riscului, conducerea în stare de ebrietate sau oboseală, viteza excesivă sau un șofer distras de telefonul său mobil: există multe oportunități de a provoca accidente.
În ciuda a ceea ce spun mulți șoferi, vehiculele sau infrastructura sunt rareori cauza accidentelor.
Autopilot, șoferul ideal?
Această stare de fapt este unul dintre argumentele cheie ale promotorilor mașinii autonome. Un vehicul autonom nu este niciodată distras sau victima neatenției, se sincronizează cu alți utilizatori ai drumului datorită 5G și rulează cu o viteză regulată.
Un recent raport al cabinetului IDTechx avansează chiar că, în 2040, mașinile autonome vor fi capabile să circule evitând orice coliziune.
„Pe termen lung, conducerea manuală ar putea fi complet interzisă pe drumurile publice în interesul siguranței. Nu va dispărea complet, dar va fi rezervată circuitelor de curse și altor circumstanțe speciale”, scrie site-ul Green Car Congress, care transmite acest raport.
„Cei care nu vor folosi tehnologia auto autonomă vor fi vinovați de neglijență penală”, estimează site-ul. Anticipații sinistre si dictatoriale, apreciază, pe bună dreptate, partizanii condusului.
Pentru cei pentru care ideea poate părea incongruentă, raportul amintește că traficul auto este deja restricționat în multe feluri. „Aceasta include introducerea limitelor de viteză și a centurilor de siguranță, precum și crearea zonelor pietonale și a pistelor pentru biciclete în centrele orașelor”.
În unele străzi, circulația a fost chiar interzisă. Zone care ar putea fi redeschise doar pentru mașini cu conducere autonome (și electrice), avansează site-ul, scrie Slate.
O tehnologie care va fi impusă
„Tehnologia a inițiat întotdeauna schimbări în legislație. Pe măsură ce mașinile mai rapide au apărut pe piață, au fost introduse limitele de viteză. La fel, sosirea telefoanelor mobile a introdus o nouă legislație care interzice utilizarea acestora în timpul conducerii”. Dintr-o dată, nu pare ilogic faptul că o tehnologie care face conducerea mai sigură este impusă șoferilor.
În acest context, s-ar putea crede că oamenii vor în mod covârșitor să treacă la mașina autonomă. Cu toate acestea, potrivit multor sondaje, majoritatea sunt mai încrezători în propriile abilități decât în tehnica de conducere autonomă, mai ales în situații necunoscute sau în trafic intens.
Autonomă să dea în gard
Pe de altă parte, trebuie spus că, pentru moment, mașina autonomă este departe de a fi la fel de fiabilă pe cât este de promovată. Un articol recent arată că inteligența artificială îmbarcată pe un astfel de autovehicul nu este mai evoluată decât un copil de șapte ani și dă rateuri în serie.
În SUA, Tesla și tentativele sale de conducere autonomă sau semiautonomă sunt atent supravegheate de National Transportation Safety Board, care are dubii mari în ceea ce privesc capacitățile sale reale.
Iar atunci când sistemele de conducere autonomă vor fi suficient dezvoltate, asigurătorii nu vor mai accepta să acopere daunele cauzate de erori umane.