AcasăȘTIRI EXTERNEMașini electrice și baterii. Cum pot rupe Europa și SUA dependența de...

Mașini electrice și baterii. Cum pot rupe Europa și SUA dependența de China

Mașini electrice și baterii. Cum pot rupe Europa și SUA dependența de China / Foto: Facebook

Goldman Sachs preconizează că SUA și Europa își pot reduce dependența de China în ceea ce privește bateriile pentru vehicule electrice, investind peste 160 de miliarde de dolari până în 2030.

Bateriile pentru mașinile electrice sunt una dintre tehnologiile de bază care ridică îngrijorări în capitalele occidentale cu privire la dependența de China.După ani de sprijin din partea statului și din dorința Beijingului de a-și reduce propria dependență de  importurile de petrol, China produce trei sferturi din bateriile din lume și domină, de asemenea, producția de materiale și componente ale acestora.

Miliarde pentru producție autosuficicentă

Cu toate acestea, analiștii băncilor de investiții consideră că o puternică orientare spre protecționism la Washington și Bruxelles, combinată cu un val de cheltuieli fără precedent din partea companiilor non-chineze, are potențialul de a elibera Occidentul de dependența sa față de Beijing pentru următorii șapte ani.

Pentru a obține un lanț de aprovizionare autosuficient, țările care concurează cu China ar trebui să cheltuiască 78,2 miliarde de dolari pentru baterii, 60,4 miliarde de dolari pentru componente și 13,5 miliarde de dolari pentru extracția de litiu, nichel și cobalt, precum și 12,1 miliarde de dolari pentru rafinarea acestor materiale.

Analiștii băncii consideră că cererea de baterii uzate poate fi satisfăcută fără China în următorii trei până la cinci ani, în mare parte datorită investițiilor mari în SUA ale conglomeratelor sud-coreene LG și SK, care au fost atrase de subvenții uriașe din partea contribuabililor americani.

Scutiri fiscale masive pentru mașini electrice

Goldman Sachs preconizează că cota de piață a producătorilor coreeni de baterii din SUA va crește de la 11% în trei ani la aproximativ 55% până în 2021. Adoptarea Legii de reducere a inflației (IRA) în luna august înseamnă scutiri fiscale uriașe și alte subvenții pentru localizarea lanțurilor de aprovizionare cu baterii și stimularea adoptării vehiculelor electrice. Goldman se așteaptă ca „mașina electrică medie eligibilă din SUA” să primească beneficii de peste 10.000 de dolari din IRA, scrie The New York Daily Paper.

Ross Gregory, partener al firmei de consultanță în domeniul vehiculelor electrice New Electric Partners, a declarat că, în ciuda aprobării IRA și a creșterii recente a investițiilor în gigafabrici, estimarea costurilor făcută de Goldman pare mult prea mică, calendarul este optimist, iar așteptările privind impactul reciclării bateriilor sunt nerealiste.

„Se creează un oarecare impuls, dar încă nu există o dorință puternică de a investi în amonte, cu excepția jucătorilor chinezi. De exemplu, niciun proiect australian semnificativ de exploatare minieră pentru producerea de baterii nu a fost dezvoltat cu vreo investiție străină majoră”, a spus el, adăugând: „Creșterea probabilă a infrastructurii pentru mașini electrice în China în această perioadă va fi atât de masivă încât va conduce în continuare la depășirea Europei și a SUA”.

„Fabrica lumii” domină

Reducerea poziției dominante a Chinei în ceea ce privește materialele și componentele pentru baterii este, de asemenea, considerată o provocare. Cota de piață globală a grupurilor chinezești pentru producția de anozi este de 87%, cea a precursorilor de 85% și cea a catozilor de 77%.

Analiștii de la Goldman au declarat că această dominație ar putea fi desființată de politicile protecționiste din Europa și SUA, alături de chimii alternative pentru baterii care necesită mai puține minerale critice din China, precum și de creșterea reciclării bateriilor care ar reduce cererea de litiu și nichel.

Mai multe companii din afara Chinei dezvoltă baterii cu ioni de sodiu – o alternativă la bateriile pe bază de litiu – precum și LFP, un tip de catod care nu folosește nichel și cobalt, a precizat Goldman. Cu toate acestea, aspectele economice care stau la baza producției de baterii pentru vehicule electrice în Occident reprezintă o barieră fundamentală pentru decuplarea de China.

„Observăm că cheltuielile de investiții pe unitate implicate de anunțurile recente ale companiilor din SUA sunt cu 78% mai mari decât în China. De asemenea, lipsa recentă a forței de muncă și inflația salarială ar face ca fabricarea bateriilor în SUA să fie mai costisitoare”, au remarcat analiștii.

Riscurile de mediu reprezintă, de asemenea, o provocare nerezolvată pentru lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice din afara Chinei. Până în prezent, lumea preferă să se bazeze pe China nu numai pentru extracția de minerale, ci și pentru prelucrarea materialelor care implică substanțe chimice foarte toxice și deșeurile acestora.

author avatar
Tudor Borcea
214 afisari

1 COMENTARIU

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger