AcasăȘTIRI EXTERNEMărimea contează? Navele port-container, în capcana propriului gigantism

Mărimea contează? Navele port-container, în capcana propriului gigantism

Mărimea contează? Navele port-container, în capcana propriului gigantism/ Foto: Ian Taylor via Unsplash

În goana după profit, navele port-container au devenit atât de mari încât porturile nu mai pot ține ritmul descărcării acestor mastodonți.

În martie, blocarea Canalului Suez de către nava port-container Ever Given a readus în discuție probleme cauzate de dimensiunile mereu în creștere a acestui tip de navă.

Infrastructurile portuare nu mai pot prelua

Peste o sută de nave de peste 20.000 TEU (Twenty-Foot Equivalent Unit, standard internaţional pentru definirea capacităţii de transport a unei nave port-container sau a unui terminal de containere), străbat acum oceanele globului.

Aceste nave agravează considerabil ambugteiajele în porturi care nu mai pot face față acestui flux masiv de containere. În portul Long Beach, California, SUA,  spre exemplu, o navă port-container medie aduce astăzi în medie 7.000 de containere, față de 4.000 înainte de criză.

O supraabudență de marfă care lovește infrastructurile portuare deja aflate în situații extreme sau învechite, cum este Long Beach, care  a acumulat deja mari întârzieri ”, spune Turloch Mooney, director asociat de analiză maritimă și comercială la IHS Markit. „Unele dintre aceste porturi sunt acum dincolo de punctul de ruptură”.

Mai ales din cauza Covid-19, spațiul la bordul navelor port-container a devenit rar și costisitor, determinând companiile de transport maritim să profite de fiecare metru pătrat pentru a înghesui containerele pentru a-și maximiza veniturile.

Cozi interminabile în larg

Numai că porturile pur și simplu nu sunt concepute pentru a încărca și descărca nave care transportă atât de multe containere. Fiecare dană dintr-un port are un număr fix de macarale, indiferent dacă o navă ajunge cu 1.000 sau 10.000 de containere.

Nu numai că aceste containere nu mai pot fi descărcate suficient de repede, dar și porturile nu mai au spațiu pentru stocare și stivuire. Alte blocaje așteaptă mărfurile în afara portului, căile ferate și drumurile nefiind suficient de dimensionate pentru a prelua efficient 20.000 de containere, cât pot încarca uriașele nave, scrie Slate.

Criza este amplificată și de lipsa șoferilor. Drept urmare, sute de mii de containere stau în largul coastelor, așteptând să poată andoca. Potrivit site-ului HDT, 66 de nave au fost în așteptare de la sfârșitul lunii septembrie în largul coastei Californiei.

Spre un punct mort

„Navele așteaptă în medie șase zile pentru descărcare, comparativ cu două zile în perioadele normale”, spune postul local KTLA. În portul Jacksonville, Florida, un nou proiect de 72 de milioane de dolari va permite terminalului să găzduiască până la 500.000 de TEU pe an, cu 150% mai mult decât astăzi.

Însă pentru Stavros Karamperidis, șeful grupului de cercetare în domeniul transportului maritim de la Universitatea din Plymouth, construirea unor nave din ce în ce mai mari nu ne poate duce decât la un punct mort. „Mai multe nave de dimensiuni medii ar face lanțurile de aprovizionare mai fiabile în viitor și nu ar impune o cerere crescută de resurse”.

author avatar
Tudor Borcea
1.634 afisari

1 COMENTARIU

  1. Problema falsa. Cum pot cei care incarca aceste vase sa o fac eficient fara cozi?
    Lumea trebuie sa se dezvolte si modernizeze nu sa astepte ce vechile structuri sa se darame inainte de a le darama sau moderniza.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger