Roma ar putea obține profit de pe urma companiei aeriene născute în urma desființării Alitalia, după ce a cheltuit miliarde de euro pentru a menține vechiul operator pe linia de plutire.
Alitalia a fost cândva mândria Italiei și un simbol al stilului și al inovației. De asemenea, a fost, timp de decenii, o groapă de bani și un ghimpe în coasta multor guverne.
Dar acum, procesul de vânzare a companiei aeriene succesoare a Alitalia, ITA Airways, avansează, mai multe părți fiind interesate de afacere.
Tragerea unei linii sub una dintre cele mai dureroase povești corporative din Italia ar fi un succes răsunător pentru guvernul condus de Mario Draghi. Chiar mai uluitor ar fi înregistrarea unui câștig pe capitalul investit de Roma pentru a pune pe picioare noua companie aeriană susținută de stat.
Transportatorul german Lufthansa și gigantul Mediterranean Shipping Company(MSC) s-au asociat pentru a licita pentru o participație majoritară la ITA Airways. Au înaintat o ofertă inițială cuprinsă între 1,2 și 1,5 miliarde de euro, au declarat pentru Politico două persoane familiarizate cu această chestiune.
Guvernul, care controlează compania aeriană prin intermediul Ministerului de Finanțe, a primit, de asemenea, alte două oferte. Una vine din partea firmei de private equity Certares, în parteneriat cu Air France-KLM, și vizează o participație minoritară la ITA; cealaltă aparține unui alt grup american de private equity, Indigo Partners, care investește în transportatori low-cost, cum ar fi Wizz Air.
Perechea MSC-Lufthansa pare a fi în frunte. Abordarea lor – o ofertă pentru o participație de 70-80%, cu o participație minoritară păstrată de guvern – este mai coerentă decât celelalte abordări cu ambițiile Romei.
Oferta are și un alt avantaj: ar permite guvernului să înregistreze un profit din investiția sa în ITA. În conformitate cu o decizie a Comisiei Europene, guvernul italian poate injecta până la 1,35 miliarde de euro în ITA până în 2023.
Cei trei ofertanți ar trebui să aibă acces la datele financiare detaliate ale ITA în zilele următoare, deschizând calea pentru potențiale oferte obligatorii la începutul lunii mai și pentru un acord inițial în iunie.
Există multe piese în mișcare și oferta MSC-Lufthansa nu este obligatorie, așa că este greu de estimat potențialul profit pentru guvern – ar putea fi în jur de 20% până la 40% din capitalul investit de Roma.
De la lansarea sa după cel de-al Doilea Război Mondial, Alitalia a cheltuit peste 12 miliarde de euro din fondurile contribuabililor și ale investitorilor, cea mai mare parte din această sumă începând cu 2008, potrivit calculelor lui Ugo Arrigo, profesor asociat la Universitatea Bicocca din Milano.
Alitalia a fost oprită definitiv în octombrie anul trecut, fiind înlocuită de ITA, care a decolat la 15 octombrie ca o companie mult mai mică decât predecesoarea sa. ITA are 52 de aeronave și aproximativ 2.500 de angajați, mai puțin de un sfert din Alitalia.