AcasăȘTIRI EXTERNEMarea Britanie, capitala mondială a escrocheriilor online

Marea Britanie, capitala mondială a escrocheriilor online

O clientă primește un e-mail care oferea o reducere la o periuță de dinți electrică. Introduce detaliile cardului, dar ulterior este notificată de bancă privind tranzacții frauduloase. Apoi, Robert Clayton de la Autoritatea de Conduită Financiară din Marea Britanie o sună să-i spună că urmărește infractorii responsabili, însă economiile ei sunt în mare pericol. Totuși, nu există periuță de dinți. Nici un departament, nici Robert Clayton.

Toți au făcut parte dintr-o înșelătorie pentru a elimina treptat economiile de viață ale femeii de 78 de ani în câteva săptămâni: 200.000 de lire sterline. “Sunt încă șocată, vinovăția și rușinea sunt imposibil de transmis”, a declarat Anna pentru Reuters. Nu a dorit ca numele ei complet să fie folosit în această poveste.

“Un laborator ideal”

La fel ca Anna, mii de persoane din Marea Britanie s-au confruntat cu un adevărat “val de fraude online”, explică  Brian Dilley, directorul grupului pentru prevenirea criminalității economice de la banca Lloyds.

Țara este “epicentrul global pentru astfel de atacuri”, potrivit a cinci dintre cele mai mari bănci britanice și a mai mult de o duzină de experți în securitate care au spus că escrocii folosesc “loturi de detalii personale ale consumatorilor pe dark net”  pentru a viza numărul record de cumpărături și servicii bancare online încă de la începutul pandemiei.

Infrastructura de plăți din Marea Britanie, super-rapidă, și o relativă lipsă de control a fraudelor, plus utilizarea limbii engleze, cea mai răspândită din lume, au pregătit un “laborator global ideal pentru aceste escrocherii”.

754 de milioane de lire sterline (1 miliard de dolari) a fost furate în primele șase luni ale acestui an, în creștere cu 30% față de aceeași perioadă din 2020, potrivit datelor furnizate de organismul din sectorul bancar UK Finance și cu peste 60% față de 2017 , când a început să compileze cifrele.

Deena Karia, o altă victimă, a declarat că a pierdut 10.000 de lire sterline la începutul lunii februarie după ce a cumpărat o garanție aparent emisă de Credit Suisse și  la fel de aparent listată pe site-ul de comparație a prețurilor MoneySuperMarket.

Autenticul MoneySuperMarket a avertizat că infractorii  îi clonează site-ul oficial și imită personalul companiei. Un purtător de cuvânt a declarat se lucrează la eliminarea unor astfel de site-uri web false și numere de telefon, colaborând cu autoritățile.

Centrul Național pentru Criminalitate Economică (NECC) al guvernului este de acord cu evaluarea sectorului bancar conform căreia frauda online reprezintă “o amenințare la adresa securității britanice”.

„Sistemul de plată mai rapid a facilitat frauda mai rapidă”, a spus Richard Emery, un expert în infracțiuni online care o consiliază pe Anna și alte 63 de victime a căror pierdere medie este de 102.000 de lire sterline.

În timp ce specialiștii în securitate și bancherii de rang înalt au susținut că multe atacuri frauduloase ar putea fi urmărite peste hotare – inclusiv din India și Africa de Vest – Marea Britanie exportă tot mai multe atacuri.

Infracțiuni precum plățile push autorizate (APP) – în cazul în care oamenii sunt păcăliți să autorizeze o plată de către un escroc care se prezintă drept banca lor sau o altă companie de încredere – proliferează la nivel global după ce au început ca un fenomen în mare parte în Regatul Unit.

author avatar
Radu Jacotă Redactor