Rafinăriile se vor confrunta cu o competiție acerbă pentru a-și asigura aprovizionarea în condițiile în care Bruxelles-ul impune sancțiuni asupra exporturilor maritime.
În primele ore ale dimineții de marți, liderii celor 27 de state membre ale UE au convenit să interzică importurile de petrol rusesc pe cale maritimă.Pentru a liniști țările fără ieșire la mare, precum Ungaria, transporturile prin conducte vor continua deocamdată. Dar disponibilitatea Germaniei și a Poloniei de a-și reduce achizițiile prin conducte până la sfârșitul anului 2022 ar trebui, în combinație cu interdicția maritimă, să determine scăderea exporturilor de petrol rusesc către UE cu 90% până la sfârșitul anului.
Deși introducerea treptată va atenua perturbările cauzate de interdicție, Florian Thaler, directorul executiv al OilX, o companie de analiză a petrolului, a declarat pentru AP că impactul va fi în continuare „foarte consecvent”.
Deși există câștigători pe termen scurt, cum ar fi rafinăriile conectate la conducta Druzhba, campania de înțărcare a Europei de la petrolul rusesc va zgudui industria sa de hidrocarburi și piețele globale de țiței.
„Concurența pentru barilii rămași pe o piață globală deja tensionată va fi acerbă și va exista o marjă de manevră foarte limitată pentru ameliorarea prețurilor petrolului”, a avertizat Thaler.
Consecințele
Prețurile petrolului din alte țări vor crește, deoarece rafinăriile europene vor căuta rapid surse de aprovizionare de înlocuire.
În luna mai, aproximativ 500.000 de barili de țiței rusesc încă mai ajungeau zilnic în nord-vestul Europei. În timp ce aceasta reprezintă o scădere semnificativă față de cele 1,4 milioane de barili care erau livrați înainte de invazia Rusiei în Ucraina, importul în țările mediteraneene, cum ar fi Italia, a crescut de fapt din 26 februarie.
Între timp, Rusia, care producea mai mult de 10% din rezervele globale de petrol înainte de criză, va trebui să găsească noi cumpărători pentru barilul său – sau piețele internaționale de petrol ar putea deveni periculos de neaprovizionate.
India a intensificat deja achizițiile și se așteaptă ca China să importe mai mult, pe măsură ce orașele sale mari ies din blocajele cauzate de Covid-19. Dar rămân mari semne de întrebare cu privire la cât de mult petrol rusesc pot absorbi, din cauza dorinței de a-și diversifica furnizorii.
Milioane de barili de petrol rusesc plutesc pe nave cu destinațiile vaselor stabilite ca „necunoscute”, sugerând că mărfurile ar putea avea dificultăți să găsească cumpărători. Agenția Internațională pentru Energie a estimat că producția rusă ar putea scădea cu până la 3 milioane barili/zi – suficient pentru a impinge prețurile petrolului mult mai sus.