AcasăȘTIRI EXTERNELivratorii din New York încep lupta cu hoții de biciclete

Livratorii din New York încep lupta cu hoții de biciclete

„Un prieten are nevoie de ajutor pentru a-și recupera bicicleta”. Solicitarea apare pe grupul WhatsApp „Delivery Boys United”, cu locația urgenței. Acuzând poliția din New York de „pasivitate”, livratorii s-au unit pentru a se apăra de furturi și atacuri.

El însuși victimă a agresiunii, Vicente Carrasco, un mexican în vârstă de 39 de ani, a creat acest grup pentru a se apăra împotriva furturilor, în special a bicicletelor și trotinetelor electrice, care pot costa mai mult de 3.000 de dolari și, alături de telefoane, constituie instrumente esențiale de lucru pentru livratori.

„Nu știi dacă oamenii sunt înarmați”

În fiecare seară, după o zi lungă de muncă, el și o mână de alți „deliveristas” se adună în fața Podului Queens din partea Manhattanului pentru a ajuta dacă unul dintre colegii lor se află în necaz. „Dacă există un GPS pe bicicletă (furată), o urmărim”, a spus el. Dar deviza este „nu pleca singur”. „Când suntem mulți, încercăm mereu să o recuperăm”, dar „nu vrem să ne riscăm prea mult viața. Nu știi dacă oamenii sunt înarmați”, explică Vicente Carrasco.

Grupul său lucrează alături de alte trei, cum ar fi „El Chapin en dos Ruedas”, care reunește peste 1.000 de „deliveristas” din cartierele Manhattan, Brooklyn și Queens. Datorită eforturilor lor, uneori reușesc să-și recupereze bunurile furate.

Unul dintre camarazii lui Vicente, José Rodrigo Nevares justifică această organizare: „bicicleta îmi permite să mănânc, să-mi hrănesc familia, să-mi plătesc chiria”.

„Suni la poliție, nu vine”

Spre deosebire de alte grupuri, printre cei peste 65.000 de livratori din New York, Delivery Boys au decis să-și facă singuri dreptate. „Când suni la poliție dacă ai fost jefuit, nu vin niciodată (…) Ne-am organizat să ne putem apăra, să fim mai rapizi”, explică Vicente Carrasco, care precizează însă: „Nu suntem violenți”.

Și într-o comunitate în care 80% sunt fără acte, conform asociațiilor care îi apără, mulți nu merg la poliție „de frică”, spune José Rodrigo Nevares, un fost chelner devenit livrator după ce și-a pierdut locul de muncă în timpul pandemiei Covid-19.

Chestionată de AFP, poliția orașului ( NYPD) a asigurat dimpotrivă „ia aceste infracțiuni foarte în serios” și că pentru „victimele îngrijorate din cauza statutului lor de imigrare (fără documente), NYPD nu le interoghează și nu le va întreba despre asta”.

Aceste practici de autoapărare, pe care Vicente Carrasco le-a adus din Guerrero, statul său natal din Mexic, nu sunt unanime. „Ele creează multă violență, iar teama noastră este că cineva va fi rănit”, a declarat Ligia Guallpa, directorul Worker’s Justice Project, care apără drepturile lucrătorilor prost plătiți.

Însă condițiile de muncă ale acestor livratori, în principal din țări din America Latină, Africa sau Asia, sunt „inumane”, deplânge ea, arătând spre „un sector în care nu există protecție socială.

„Esenţiali, dar neprotejați”

Cu un salariu mediu de 2.345 de dolari pe lună, livratorii nu beneficiază de același tratament ca cei din sectorul serviciilor, unde salariul pe oră este de 15 dolari în New York.

Potrivit unui raport al Worker’s Justice Project, în colaborare cu Worker’s Institute de la Universitatea Cornell, dintre cei 500 de livratori chestionați, 54% fuseseră deja victime ale furtului de biciclete. Iar dintre aceștia, 30% au fost agresați, spune studiul, intitulat „Esenţiali, dar neprotejați”.

Livratorii au câștigat totuși o mică victorie: de anul viitor vor putea folosi toaletele restaurantelor de unde își vor ridica marfa, vor limita distanțele de parcurs, vor putea primi pe deplin bacșișurile lăsate de clienți și nu mai trebuie să plătească între 60 și 70 de dolari pentru a cumpăra geanta necesară pentru livrare.

author avatar
Tudor Borcea
286 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger