AcasăȘTIRI EXTERNEJoe Biden își pune America în cap. Mașinile vor monitoriza șoferii în...

Joe Biden își pune America în cap. Mașinile vor monitoriza șoferii în numele guvernului

Joe Biden își pune America în cap. Mașinile vor monitoriza șoferii în numele guvernului

În curând, în Statele Unite, mașinile nu vor mai porni dacă șoferul este în stare de ebrietate, datorită senzorilor care vor fi montați în habitaclu și care  pot detecta alcoolul în respirație sau prin piele. Dar aceste tehnologii sunt criticate de apărătorii vieții private și libertăților.

Președintele Joe Biden a semnat în această săptămână o lege care îi va obliga pe producătorii de automobile din America să încorporeze astfel de instrumente în anii următori.

Mașinile, martori împotriva proprietarilor

Într-o țară în care alcoolul la volan ucide peste 10.000 de oameni în fiecare an și unde rata de alcool permisă este în medie mai mare decât în ​​multe alte țări occidentale, noua legislație generează un mare entuziasm. „Plâng cu lacrimi de bucurie”, a răspuns Alex Otte, președintele MADD, un ONG care vede în această lege o modalitate de a salva mii de vieți. „Acesta este începutul sfârșitului condusului în stare de ebrietate”.

Dar legea generează și întrebări: ce se va întâmpla dacă mașina greșește și refuză să pornească? Vor deveni potențial vehiculele martori împotriva proprietarului lor în cazul unui proces? Este un act medico-legal?

Autoritățile americane au la dispoziție trei ani, potențial reînnoibili, pentru a se pronunța asupra acestor subiecte.

Tehnologia este aproape gata. Cercetătorii au dezvoltat senzori care aspiră și testează respirația șoferului. Ei au dezvoltat, de asemenea, un scanner, integrat cu butonul de pornire a motorului, care măsoară nivelul de alcool din vasele de sânge de sub pielea degetelor, folosind lumina infraroșie.

Vor fi integrate sisteme anti-trișat pentru a preveni pornirea mașinii dacă alcoolemia depășește limita de 0,08%, în vigoare în majoritatea statelor americane, a explicat Robert Strassburger, președintele asociației pentru siguranță rutieră ACTS.

„Cu toții emitem dioxid de carbon când expirăm, și sistemul știe cum să detecteze dacă proba provine de la șofer și nu din altă parte”, a spus el pentru AFP.

Legalitate discutabilă

Aceste instrumente sunt considerate „pasive”, spre deosebire de dispozitivele existente, care necesită acțiune din partea conductorilor, cum ar fi suflarea unui tub etilotest înainte de a putea circula. Acest tip de etilotest în vehicul este obligatoriu în unele jurisdicții pentru o condamnare pentru conducere în stare de ebrietate.

Unii experți sunt în favoarea acestor tehnologii, atâta timp cât sunt reglementate corespunzător, dar alții indică pericolele și potențialele abuzuri. Pentru apărătorii libertăților individuale, problema nu este tehnica, ci legalitatea.

„Este complet neconstituțional ca mașinile noastre să ne monitorizeze în numele guvernului”, a protestat Albert Fox Cahn, fondatorul ONG-ului Surveillance Technology Oversight Project.

„Nu este mai puțin ilegal decât dacă guvernul ar forța operatorii de telefonie să instaleze microfoane ascunse în toate locuințele pentru a se asigura că nimeni nu mai comite vreo infracțiune în viitor”, a adăugat el.

Robert Strassburger a susținut că alte tehnologii care colectează informații în mașini sunt deja reglementate, iar poliția are nevoie de un mandat pentru a le accesa. Însă decizia finală, potrivit acestuia, va fi a „producătorilor sau legiuitorilor, care nu vor lăsa de ales”.

author avatar
Tudor Borcea