AcasăȘTIRI EXTERNEItalia nu se poate despărți de Alitalia

Italia nu se poate despărți de Alitalia

Statutul consacrat al companiei aeriene s-a transformat într-o atracție asupra națiunii, dar este o relație scumpă.

După cel puțin șase planuri eșuate de salvare din ultimii 12 ani, guvernul italian a intervenit din nou și va injecta cel puţin trei miliarde de euro în Alitalia. Planificata vânzare a companiei a fost anulată din cauza pandemiei de coronavirus care a devastat industria aeriană. Atât pentru alegătorii italieni obișnuiți, cât și pentru funcționarii Comisiei Europene care supraveghează subvențiile guvernamentale, întrebarea este cât timp Italia poate păstra o linie aeriană ale cărei datorii nu fac decât să crească. “Italienii văd Alitalia ca un filtru de spaghete, dar prin care se strecoară bani”, a spus un manager pentru Politico. Într-adevăr, compania a „ars” peste 10 miliarde de euro de când a fost privatizată în 2008. Se poate spune că criza covid a fost atât cel mai rău lucru pentru Alitalia, cât și cel mai bun – pierderile au fost enorme, dar au dat o scuză guvernului pentru renaționalizare. Un proces care declanșează critici numai din partea partidelor de opoziție, care au favorizat un investitor privat, ci și din partea unor politicieni din majoritatea de guvernare, care pun la îndoială înțelepciunea unui alt pachet de salvare. La Bruxelles, marea întrebare este dacă Italia a încălcat regulamentul privind ajutoarele de stat și un nou cadru specific în ceea ce privește ajutoarele legate de coronavirus.

Un statut carismatic sub toate guvernele

Premieri de la Silvio Berlusconi la Matteo Renzi, reprezentând atât administrațiile de stânga, cât și cele de dreapta, s-au luptat pentru a menține transportatorul pe cer, în ciuda pierderilor  anuale de 300 de milioane de euro  doar în ultimii cinci ani. Alitalia a fost înfiinațată  în 1946, devenind ulterior compania aeriană aleasă pentru papi și vedete de film în anii de reconstrucție postbelici. În „La Dolce Vita”, de Federico Fellini, Anita Ekberg zboară  cu Alitalia. Un brand care a căutat mult timp să întruchipeze Italia sexy – până și uniformele, create de designer de modă, inclusiv Giorgio Armani și Alberta Ferretti, au fost prezentate pe catwalk. Dar anii de aur au trecut, traficul aerian al Italiei este dominat de operatorii low cost,  Alitalia nu a reușit să se adapteze concurenței și  din nou depinde de banii contribuabililor. Probabil că va mai înghiți alte miliarde pentru a continua să funcționeze în următorii ani, dar indiferent de guvernări, nimeni nu-i va spune “Arrivederci”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
93 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger