AcasăȘTIRI EXTERNEIT-istii români, ignorati de Zuckerberg în cel mai nou proiect al Facebook

IT-istii români, ignorati de Zuckerberg în cel mai nou proiect al Facebook

IT-istii români, ignorati de Zuckerberg în cel mai nou proiect al Facebook

Gigantul american mizează pe o lume digitală care ar oferi noi oportunități și se bazează pe cei mai calificați ingineri europeni pentru aceasta.

Facebook a anunțat duminică că intenționează să recruteze 10.000 de oameni în întreaga Uniune Europeană în următorii cinci ani pentru a ajuta la crearea „metaversului”, Graalul lui Mark Zuckerberg, un univers virtual online 3D în care utilizatorii interacționează în spații partajate.

„Această investiție este un vot de încredere în puterea industriei tehnologice europene și potențialul talentelor tehnologice europene”, au declarat britanicul Nick Clegg și spaniolul Javier Olivan într-o postare de blog luni, 18 octombrie, doi dintre cei mai înalți manageri din grupul care astăzi are peste 63.000 de angajați.

„Nevoia de ingineri foarte specializați este una dintre cele mai urgente priorități ale Facebook”, au subliniat cei doi. Compania își concentrează efortul de recrutare în Germania, Franța, Italia, Spania, Polonia, Olanda și Irlanda, potrivit CNBC.

„Blat” cu Bruxelles să scape Zuckerberg de anchetă?

Anunțul Facebook vine într-un context de presiune pentru compania din California, care trebuie să-și restabilească imaginea, fiind acuzată în mod regulat de ignorarea impactului social negativ al activităților sale. Ultima salvă a venit de la Frances Haugen, fost angajată a Facebook, care acuză grupul american că a împins adolescenții să-i folosească tot mai mult platformele, cu riscul de a provoca dependență.

După scandalul Cambridge Analytica și acuzațiile de ingerință rusă în timpul alegerilor prezidențiale din 2016 (numai două exemple) Facebook a a intrat în vizorul autorităților de concurență din UE și din Marea Britanie în cadrul unei anchete antitrust, gigantul american fiind acuzat că a încălcat regulile privind concurenţa prin utilizarea datelor de la companiile care îşi fac reclamă pe platforma sa.

Unii critici spun acum că anunțul Facebook este parte dintr-un plan al companiei să distragă atenția de la aceste scandaluri. Și o modalitate inteligentă pentru Zuckerberg a prinde mai multe rădăcini în Europa, într-un moment în care Bruxelles-ul își pregătește legislația anti-Gafa: Digital Services Act și Digital Markets Act.

Facebook a avertizat anterior că mai multe reglementări ar putea determina compania să se îndepărteze de Europa, ceea ce ar putea costa locuri de muncă.

Românii nu sunt în cărți

România nu este menționată, desi IT-iștii români sunt la mare căutare de giganții digitali mondiali și reputați ca profesioniști.

Migrarea din România a profesioniștilor IT către piețele occidentale sau în SUA (în detrimentul țării noastre) este bine cunoscută. În vremuri în care orice companie, pentru a supraviețui, va trebui să devină într-un fel sau altul tehnologizată, IT-iștii sunt angajați privilegiați în România.

Domeniul IT este unul al salariilor de vârf iar angajații din IT nu plătesc impozite pe venit, ceea ce-i fac angajați de alt „rang”. Cu toate acestea, noul plan al Facebook pare să-i evite, în condițiile în care zeci de mii de IT-iști au plecat din România în ultimii ani pentru a lucra în SUA, Canada și în țări din UE.

O dublură digitală a lumii fizice

„Metaversul”, un concept dezvoltat de autorul Neal Stephenson în romanul său SF „Snow Crash”, în 1992, întruchipează viitorul Facebook, potrivit lui Zuckerberg. Metaversul, o contracție între „meta” și „univers” ( metaverse în engleză), este un fel de dublură digitală a lumii fizice, accesibilă via internet. Datorită în special realității virtuale și augmentate, ar trebui să permită creșterea interacțiunilor umane, eliberându-le de constrângeri fizice, prin intermediul internetului.

Ar putea, de exemplu, să ofere posibilitatea de a dansa într-un club de noapte cu oameni aflați la mii de kilometri distanță, dar și de a cumpăra sau vinde bunuri sau servicii digitale, dintre care multe nu sunt încă inventate. Concret, un „metavers” este un univers virtual 3D, care recreează identic lumea reală, unde utilizatorii își pot crea un avarat, se pot deplasa și interacționa cu alte persoane conectate.

„Sentimentul de a fi cu adevărat acolo”. Acolo unde?

„Calitatea esențială a metaversului va fi prezența – sentimentul de a fi cu adevărat acolo cu oamenii”, a explicat Mark Zuckerberg în iulie pe profilul său de Facebook. Nu este vorba doar despre crearea „unei noi experiențe grozave” , ci și „un val economic care ar putea genera oportunități pentru oamenii din întreaga lume” , a adăugat el.

Nici o companie nu va detine „metaversul”

O serie de alte companii, inclusiv Microsoft, Roblox și Epic Games i nvestesc mult în propriile versiuni ale metaversului. Nick Clegg și Javier Olivan au repetat căFacebook nu caută, cu „metaversul”, să construiască un nou univers închis, precum rețeaua sa socială. „Nici o companie nu va deține și nu va opera metaversul”, spun ei, scrie Le Monde.

„La fel ca Internetul, caracteristica sa principală va fi deschiderea și interoperabilitatea. Pentru a-l aduce la viață, va fi nevoie de colaborare și cooperare între companii, dezvoltatori, creatori și decidenți politici”.

Facebook este deja unul dintre liderii mondiali în realitate virtuală cu căștile sale Oculus, de la compania cu același nume, achiziționată în 2014 pentru două miliarde de dolari. În septembrie, compania lui Zuckerberg a anunțat că l-a numit pe Andrew Bosworth în postul de director tehnologic al grupului, la conducerea Facebook Reality Labs și, ca atare, unul dintre specialiștii săi în metaverse.

author avatar
Tudor Borcea
243 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger