AcasăȘTIRI EXTERNEIpocrizie pe „altarul” climatic. UE pune cruce motoarelor termice, nu și pentru...

Ipocrizie pe „altarul” climatic. UE pune cruce motoarelor termice, nu și pentru bogați. Tăvălugul „electricelor” dictează la Bruxelles

Ipocrizie pe „altarul” climatic. UE pune cruce motoarelor termice, nu și pentru bogați. Tăvălugul „electricelor” dictează la Bruxelles / Foto: Facebook

Deputații europeni și statele membre ale UE au convenit joi seară să reducă emisiile de CO2 ale mașinilor noi la zero, începând cu 2035. Acest lucru înseamnă o oprire de facto a vânzărilor de mașini pe benzină și motorină.

UE a ratificat certificatul de deces al vehiculelor noi cu motoare cu motoare termice pentru anul 2035: deputații europeni și statele membre au ajuns joi seara la un acord asupra unui regulament emblematic pentru obiectivele europene în materie de climă.

Totul sacrificat pe „altarul” climatic

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a salutat un „pas esențial” pentru ambițiile climatice ale UE, care va „stimula inovarea și poziția noastră de lider industrial și tehnologic”.

Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), industria auto angajează direct sau indirect peste 13 milioane de europeni, adică 7% din piața muncii din UE.

Textul convenit, care se bazează pe o propunere a executivului UE din iulie 2021, prevede reducerea la zero a emisiilor de CO2 provenite de la mașinile noi din Europa începând cu 2035. Acest lucru înseamnă o oprire de facto a vânzărilor de autoturisme noi pe benzină și diesel și de vehicule comerciale ușoare în UE până la acea dată, precum și de hibrizi (benzină-electric), în favoarea vehiculelor 100% electrice.

În timp ce automobilele, principalul mod de deplasare al europenilor, reprezintă puțin sub 15% din totalul emisiilor de CO2 în UE, noul regulament ar trebui să contribuie la atingerea obiectivelor climatice ale continentului, în special neutralitatea în materie de carbon până în 2050, scrie France 24.

Acesta este primul acord asupra unui text al pachetului UE privind schimbările climatice („Fit for 55”), care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră ale UE cu cel puțin 55% până în 2030 față de 1990. Acesta susține obiectivul de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2030 de -55% pentru autoturismele noi și de -50% pentru furgonetele noi, comparativ cu 2021.

„Amendamentul Ferrari” a fost păstrat

O derogare este acordată producătorilor de „nișă” sau celor care produc mai puțin de 10.000 de vehicule pe an, permițându-le să fie echipate cu un motor cu combustie până la sfârșitul anului 2035. Această clauză, denumită uneori „amendamentul Ferrari”, va aduce beneficii în special mărcilor de lux.

Oliver Zipse,  CEO al BMW, a declarat că industria auto europeană este „pregătită să accepte provocarea”, dar a cerut UE să pună în aplicare „condițiile esențiale pentru a atinge acest obiectiv”: „o abundență de energie regenerabilă, o rețea continuă de infrastructură de încărcare privată și publică și acces la materii prime”, a detaliat el într-un comunicat. Producătorii sunt îngrijorați în special de faptul că „prețul bateriilor va crește pentru prima dată în peste un deceniu”.

Carlos Tavares, directorul general al grupului Stellantis, creat în urma fuziunii dintre PSA și Fiat-Chrysler, subliniase joi problema costului acestor vehicule electrice. „Nu văd clasa de mijloc în stare să cumpere mașini electrice de la 30.000 de euro”, a spus el.

Parlamentul European și Consiliul (care reprezintă statele membre) vor trebui să aprobe în mod oficial acordul pentru ca acesta să intre în vigoare.

author avatar
Tudor Borcea