AcasăȘTIRI EXTERNEInfrastructura de încărcare a mașinilor electrice. O Europă cu două viteze: Bogații...

Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice. O Europă cu două viteze: Bogații au partea leului, săracii din Est mai așteaptă

Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice. O Europă cu două viteze: Bogații au partea leului, săracii din Est mai așteaptă / Foto: Facebook

Există temeri că revoluția vehiculelor electrice în UE se va limita în anii următori în principal la statele membre mai bogate. Comisia Europeană înccearcă să risipească aceste temeri, susținând că obiectivele obligatorii și investițiile publice și private în curs  de desfășurare vor stimula egalitatea infrastructurii de încărcare în întreaga UE. Cel puțin pe hârtie.

Potrivit unui raport al Curții de Conturi Europene, aproape 70% din punctele de încărcare pentru mașinile electrice se află în prezent în Olanda, Germania și Franța, în timp ce Europa de Est și unele părți din Europa de Sud rămân semnificativ în urmă.

O Europă „electrică”, dar cu două viteze

Acest lucru a dat naștere la preocupări legate de apariția unei Europe cu două viteze, unele țări din UE fiind mai în măsură decât altele să accepte trecerea la mobilitatea electrică. Cu toate acestea, Herald Ruijters, șeful departamentului de investiții în transporturi inovatoare și durabile din cadrul Comisiei Europene, a declarat pentru Euractiv că finanțarea UE va contribui la corectarea acestei discrepanțe.

Deși este necesar să fim „proactivi” pentru a ne asigura că decalajul dintre statele membre se micșorează, Rujiters a declarat că majoritatea țărilor UE au depus deja cereri de finanțare pentru a-și spori oferta de puncte de încărcare pentru mașini electrice.

„Practic, deja Olanda și Germania au o infrastructură bună. Așa că acum ne uităm foarte mult la Europa de Est și la Europa de Sud”, a spus el. „Avem multe, multe cereri din Spania, Portugalia și Italia, așa că pot deja să prevăd că vor fi foarte bine acoperite în anii următori. Așa că acum ne concentrăm foarte mult pe est”, a adăugat el.

Printre programele de finanțare utilizate pentru consolidarea infrastructurii de reîncărcare se numără Orizont Europa, mecanismul de finanțare a cercetării și inovării al UE, mecanismul pentru interconexiune în Europa, un instrument de investiții în infrastructură, și fondurile de coeziune ale UE, care sunt destinate statelor membre mai sărace.

377 000 de stații de încărcare în UE, puțin

Atât industria auto, cât și militanții ecologiști au solicitat o creștere a investițiilor în stațiile de încărcare din UE, argumentând că consumatorii nu vor trece la mașinile electrice până când nu se vor simți siguri că există o rețea de încărcare consolidată, similară cu acoperirea actuală a stațiilor de benzină și diesel.

În întreaga UE, aproximativ o cincime din vânzările de mașini noi în 2021 au fost electrice. În prezent, există aproximativ 377 000 de stații de încărcare în UE – mult mai puține decât cele 6,8 milioane de puncte de încărcare publice despre care industria spune că sunt necesare pentru a îndeplini obiectivele climatice ale UE pentru 2030.

În replică, Ruijters a făcut referire la legislația UE în curs de adoptare, negociată în prezent de statele membre și de Parlamentul European, care va stabili reguli privind numărul de stații de încărcare pe care fiecare țară din UE trebuie să le instaleze.

Conform poziției Parlamentului, statele membre ar avea timp până în 2026 să construiască puncte de încărcare pentru vehicule electrice cel puțin la fiecare 60 km pe autostrăzile principale.

„Legislația privind infrastructura pentru combustibilii alternativi prevede ce trebuie să aibă statele membre până la o anumită dată”, a spus Ruijters. „Nu se poate, desigur, să lăsăm totul în întregime pe seama pieței. De aceea avem acest cadru de reglementare, împreună cu diferitele instrumente de finanțare”.

Zero emisii dar cu ce infrastructură?

„Cred că există o imagine foarte clară. Nu cred că problema este împărțită între est și vest”, a adăugat el. De asemenea, colegiuitorii UE au convenit recent să interzică vânzarea de autoturisme și camionete poluante începând cu 2035, o măsură care va forța trecerea în masă la vehiculele electrice. Trecerea la vehicule cu emisii zero face parte dintr-un efort la nivelul UE de decarbonizare a sectorului transporturilor – un element vital pentru a reduce emisiile de carbon ale blocului comunitar.

Punctul limită din 2035 a dat startul la instalarea unei infrastructuri de încărcare solide care să permită șoferilor de vehicule electrice să se deplaseze fără probleme în întreaga Europă. Potrivit lui Rujiters, reducerea călătoriilor nu este o opțiune, astfel încât trebuie facilitate modalități mai puțin poluante de deplasare a persoanelor și a bunurilor.

„Nu poți spune că nu vom mai călători, nu este posibil. Nu va fi niciodată acceptat de societate. Așa că trebuie să găsim soluții”, a spus el. „Toată lumea a văzut, cu pandemia Covid-19, cu criza energetică, și cu războiul din Ucraina, că dacă nu ai transport, economia se oprește: livrări, aprovizionarea supermarketurilor, alimente. În cele din urmă, transportul este societatea”.

Rujiters s-a exprimat la Transport Research Arena (TRA) de la Lisabona, cea mai mare conferință europeană de cercetare și tehnologie în domeniul transporturilor și al mobilității.

author avatar
Tudor Borcea