AcasăȘTIRI EXTERNEIndustria auto europeană primește doi ani de respiro de la Bruxelles

Industria auto europeană primește doi ani de respiro de la Bruxelles

Constructorii auto europeni vor evita plata unor amenzi de miliarde de euro pentru nerespectarea țintelor de emisii din 2025, după ce principalele instituții ale Uniunii Europene au convenit să le acorde doi ani suplimentari pentru a se conforma.

Legiuitorii din Parlamentul European au susținut un amendament care permite producătorilor care nu își îndeplinesc obligațiile privind reducerea emisiilor de CO2 în 2025 să compenseze acest lucru prin scăderi mai rapide ale emisiilor în următorii doi ani. Statele membre ale UE au susținut, de asemenea, planul în cadrul unei reuniuni desfășurate miercuri.

Această măsură oferă un răgaz industriei auto, care a făcut presiuni intense pentru modificarea regulilor, după ce scăderea vânzărilor de vehicule electrice de anul trecut a îngreunat atingerea obiectivelor. Totuși, relaxarea țintelor pe termen scurt ridică semne de întrebare cu privire la fezabilitatea obiectivelor viitoare ale UE, în special obligația ca toate mașinile noi să fie fără emisii până în 2035. O revizuire privind modul de atingere a acestui obiectiv este așteptată în a doua jumătate a acestui an.

Volkswagen AG, Stellantis NV și Renault SA sunt cei mai mari beneficiari ai acestei schimbări de politică, deoarece vând peste jumătate din vehiculele noi înregistrate în UE și, potrivit Bloomberg Intelligence, era de așteptat să întâmpine dificultăți în respectarea normelor de emisii de CO2 în acest an. Deși ar fi putut evita amenzi mari prin asocierea vânzărilor cu producători mai avansați în tranziția energetică, exista îngrijorarea că o astfel de mișcare ar fi avantajat nejustificat companii precum Tesla Inc., deținută de Elon Musk, și producătorii chinezi.

Impactul deciziei UE asupra României și industriei auto locale

Decizia Uniunii Europene de a acorda constructorilor auto europeni doi ani suplimentari pentru atingerea țintelor de emisii de CO2 până în 2027 are implicații importante și pentru România. În primul rând, România găzduiește producători importanți precum Dacia (parte a Renault Group) și Ford Otosan (la Craiova), care ar fi fost afectați direct de eventuale sancțiuni pentru nerespectarea normelor stricte de emisii.

Renault, una dintre companiile care beneficiază cel mai mult de această relaxare, are o prezență majoră în România prin Dacia. Această derogare le oferă răgaz suplimentar pentru adaptarea gamei de modele și creșterea producției de vehicule electrificate sau cu emisii scăzute. În plus, în contextul în care infrastructura pentru încărcarea vehiculelor electrice din România este încă subdezvoltată, această amânare poate da timp autorităților să accelereze investițiile necesare.

Decizia poate influența indirect și piața auto din România. O posibilă încetinire temporară a presiunii pentru electrificare la nivel european poate menține competitivitatea vehiculelor cu motoare termice în țară, într-un context în care achizițiile de mașini electrice sunt încă limitate de costuri și infrastructură.

Nu în ultimul rând, această evoluție întărește nevoia ca România să-și accelereze strategia națională privind tranziția către mobilitate verde, pentru a nu rămâne în urma altor state membre atunci când regulile stricte vor reintra în vigoare în 2027 și, mai ales, în 2035.

 

author avatar
Catinca Naghi
Absolventă a Global Management, cu specializare în finanțe, la Regent’s University London. Și master în Creative & Collaborative Enterprise la University College London. Are experiență în tehnologie, consultanță și proiecte umanitare. Este pasionată de inovație în fintech - cu un accent pe tehnologiile informației pentru tranzacționare și blockchain, cu aplicații în transparență, securitate și eficiență operațională - precum și de colaborarea interculturală pe care le explorează dintr-o perspectivă jurnalistică.
164 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger