AcasăȘTIRI EXTERNEÎn timp ce România înghite avioane de muzeu militar, Elveția vrea să...

În timp ce România înghite avioane de muzeu militar, Elveția vrea să le taie aripile americanilor

În timp ce România înghite avioane de muzeu militar, Elveția vrea să le taie aripile americanilor

Ales luna trecută de guvernul elvețian, avionul american F-35 (Lockeed Martin) este deja contestat prin lansarea unei inițiative populare.

Avioane F-16 second hand, cărora le trebuie o lungă cură de perfuzii să poată fi operaționale la actualele standarde: asta-i ce a ales România. Ăștia au fost banii, atât ne-am priceput, motivele sunt multe.

Stop F-35

Spre deosebire de România, Elveția, unde funcționează democorația directă, deciziile, proste sau bune, ale conducătorilor, pot fi supuse unui referendum.

Și chiar asta va avea loc în țara cantoanelor. Asociația Stop F-35, lansată de „Groupement pour une Suisse sans armée” (GSsA), a anunțat că a strâns deja 70.000 de promisiuni de semnături în zece zile pentru a lansa o „inițiativă populară” împotriva achiziției de către guvern a 35 de avioane F-35. Sunt necesare numai 100.000 de semnături pentru a se ajunge la un „vot popular”.

În detrimentul Rafale și Eurofighter

La 30 iunie, ministrul Apărării, Viola Amherd, a anunțat că alegerea guvernului pentru F-35 în detrimentul a trei concurenți: Rafale (Dassault Aviation), Eurofighter Typhoon (consorțiul european Airbus) și F/A-18 (SUA).

Motivele acestei alegeri? F-35 va costa cu 2 miliarde mai puțin decât concurenții săi. Potrivit Consiliului Federal (guvernul), avionul american ar fi mai avantajos în eficiență, asistență (întreținere, schimbarea pieselor) și cooperare. F-35 trebuie să înlocuiască modelul F/A-18, achiziționat în anii 1990.

„Nu am putea face mai rău”

În chiar ziua alegerii guvernului, cotidianul Le Temps a titrat: „Viola Amherd își asumă toate riscurile cu F-35”. Această opțiune a divizat profund guvernul. Francofonii sunt, în general, mult mai europeni decât cei de limbă germană.

Drept dovadă, Roger Nordmann, liderul grupului socialist la Consiliul Național (Adunarea Națională ), deputat pentru cantonul Vaud, a lansat pe Twitter: „Uimitor: Consiliul Federal alege un avion american. Pentru a finaliza ruptura cu vecinii noștri și cu partenerii europeni, nu am putea face mai bine. Dar pentru viitorul nostru în Europa, nu am putea face mai rău”.

„Serviciile secrete americane sunt în cockpit”

Pierre-Alain Fridez, deputat socialist din cantonul Jura, merge și mai departe: „Cu F-35, serviciile secrete americane sunt încă în cockpitabină. Acest avion de luptă ne preocupă foarte mult în ceea ce privește securitatea datelor și suveranitatea noastră”. Această alegere nu apare ca un semn foarte pozitiv trimis de Elveția vecinilor săi. Mai ales după respingerea brutală a acordului-cadru cu Uniunea Europeană.

Și mai ales că, având doar opt milioane de locuitori, Confederația nu are aceeași greutate ca Marea Britanie pentru a se angaja într-o îndelungată confruntare cu Bruxelles scrie Le Point.

Dezarmare-pace

Dacă Partidul Socialist (membru al guvernului) și Verzii luptă împotriva achiziționării unui avion American, „Groupement pour une Suisse sans Armée” merge mai departe: se opune achiziționării de avioane de luptă.

În septembrie 2020, elvețienii au acceptat doar într-o proporție de 50,1% achiziționarea de noi avioane. Pe site-ul său, asociația Stop F-35 afirmă că factura totală (achiziționarea dar și exploatarea avioanelor timp de trei decenii) va costa 25 de miliarde de franci elvețieni (23 de miliarde de euro).

„Aceste miliarde cheltuite pe aceste avioane inutile vor lipsi pentru a face față unor probleme majore, cum ar fi criza sanitară și criza climatică”, spune Stop F-35.

Un vot care întârzie achiziția

Cum se vor înțelege cei care nu doresc un anume avion cu cei care nu doresc deloc un avion? Dacă inițiativa populară va trece – și este probabil să treacă – votul nu va avea loc înainte de 2023

Achiziția de avioane de luptă va fi în orice caz afectată de întârziere. Asta vor pacifistii. Ziarul Tribune de Geneve pune apoi întrebarea: în cazul victoriei unui „nu”, va fi necesar să alegem un alt avion? Sau va trebui repornit procesul de achiziție? Sau vom renunța cu totul la forțele aeriene după 2030?.

author avatar
Tudor Borcea