AcasăȘTIRI EXTERNEGraal-ul aeronauticii, hibridul avion-elicopter va fi în curând o realitate

Graal-ul aeronauticii, hibridul avion-elicopter va fi în curând o realitate

Graal-ul aeronauticii, hibridul avion-elicopter va fi în curând o realitate

O aeronavă care decolează vertical, ca un elicopter, dar zboară la fel de repede ca un jet: producătorul american Bell Aircraft crede că are soluția.

Prima utilizare masivă a elicopterelor de luptă datează din războiul din Vietnam, în timpul căruia armata SUA a trebuit să meargă în zone greu accesibile. Dar eficiența acestor aparate a fost limitată de incapacitatea lor de a ateriza în junglă. Lentoarea lor le-a împiedicat să acopere distanțe prea mari.

De atunci, armatele din întreaga lume au visat la un hibrid între un avion și un elicopter, care ar putea decola și ateriza vertical datorită rotoarelor, dar care să atingă viteza unui avion.

Vertical take-off and landing

Prin urmare, proiectanții de avioane militare au încercat de ani de zile să creeze acest tip de mașină. Principala problemă cu aceste dispozitive, numite Vertical take-off and landing (VTOL), este că, odată în aer, rotoarele mari necesare pentru decolare le încetinesc, împiedicându-le să poată înlocui cu adevărat avioanele convenționale.

Într- un interviu acordat The War Zone, compania americană Bell Aircraft crede că este foarte aproape de a câștiga Graalul aeronauticii. Cu prototipuri care pot atinge 400 de noduri, adică 740 km/h și care combină două tehnologii: rotoare basculante, asociate cu pale repliabile, scrie Slate.

Is it a bird? Is it a plane?

Așa cum se arată într-un videoclip generat de computer, rotoarele pivotează pentru a se alinia cu restul aeronavei, apoi palele lor se repliază pentru a oferi cea mai mică rezistență posibilă la aer.

Bell a proiectat astfel trei modele: cel mai mic și mai simplu de produs este o dronă fără pilot, echipată cu două motoare deja disponibile comercial, unul pentru rotor, altul pentru reactor.

Celelalte două, unul de talie medie și cealalalt similar cu aeronava militară de transport Hercules, ar folosi un singur motor care ar putea face trecerea de la rotor la reactor, scrie Slate. Finalizarea acestui tip de proiect, pe de altă parte, necesită alocarea de timp fazei de cercetare și dezvoltare.

Bell nu a găsit încă un partener care să investească în construcția prototipului său. Nu lipsesc potențialii candidați: US Air Force, NASA și DARPA, agenția de cercetare și dezvoltare a Pentagonului.

Aceste aparate ar fi perfect potrivite pentru misiunile de salvare, în care este necesară aterizarea în medii greu accesibile, dar unde viteza de intervenție este de cea mai mare importanță. Ar putea fi, de asemenea, o modalitate excelentă de a transporta trupe și echipamente în spatele liniilor inamice.

author avatar
Tudor Borcea