AcasăȘTIRI EXTERNEGloanțele, mai tari decât vaccinurile. Record de vânzări pentru giganții armamentului

Gloanțele, mai tari decât vaccinurile. Record de vânzări pentru giganții armamentului

Gloanțele, mai tari decât vaccinurile. Record de vânzări pentru giganții armamentului

Producătorii mondiali de armament au fost în mare măsură cruțați anul trecut de efectele crizei economice cauzate de Covid-19, cu un nou record de vânzări în creștere pentru al șaselea an consecutiv.

Cifra de afaceri a celor mai mari o sută de grupuri din sectorul apărării în 2020 a atins un nou record de 531 de miliarde de dolari (470 de miliarde de euro), din care mai mult de jumătate de către companii americane, potrivit Institutului Internaţional de Cercetare pentru Pace din Stockholm (SIPRI), lansat luni, 6 decembrie.

Rusia și Franța, pe minus

Aceasta reprezintă o creștere de 1,3% pe parcursul unui an a vânzărilor lor de arme și servicii militare, în timp ce, în același timp, economia mondială a scăzut cu peste 3%, subliniază SIPRI.

Cifra de afaceri a celor mai mari o sută de grupuri de armament este în continuă creștere din 2015, cu o creștere totală de 17%, potrivit Sipri. Cu toate acestea, creșterea a fost mai slabă în 2020 decât în ​​2019, când în top 100 vânzările au crescut cu 6,7%.

Cu excepția companiilor rusești (-6,5% din vânzări) și franceze (-7,7%), vânzările marilor companii de profil au crescut.

Giganții americani iau partea leului

Cinci giganți americani monopolizează încă o dată fruntea clasamentului mondial: Lockheed-Martin (avioane de luptă F-35, rachete…) și-a consolidat primul loc cu vânzări de arme de 58,2 miliarde de dolari, în fața Raytheon Technologies, noul număr doi după o importantă fuziune, apoi Boeing, Northrop Grumman și General Dynamics.

Compania britanică BAE Systems este prima în Europa (locul 6 în top), urmată de Airbus (locul 11). Chinezii de la Norinco (locul 7) , Avic ( 8) și CETC (9) și americanii de la L3Harris (10) completează top 10.

Potrivit institutului, buna rezistență a marilor companii la situația economică dificilă din 2020 se explică în special prin politicile de sprijin bugetar luate în fața pandemiei și a efectelor restricțiilor.

Ascensiunea Chinei

Sectorul „a fost în mare măsură protejat de cererea continuă din partea guvernelor pentru echipamente militare”, subliniază SIPRI. Piața de armament, caracterizată prin comenzi repartizate pe mai mulți ani, este și ea mai puțin sensibilă la fluctuațiile economice.

Dar industria de apărare nu a fost total imună la Covid-19, mai ales în ceea ce privește partea industrială. „În multe cazuri, măsurile luate pentru a frâna virusul au perturbat lanțurile de aprovizionare și au întârziat livrările”, notează SIPRI.

Problemele de logistică în aprovizionare s-au înmulțit în 2021, și „este posibil ca aceste dificultăți să se reflecte în vânzările lor” anul acesta, așa cum prevedea de exemplu Lockheed Martin, subliniază pentru AFP Lucie Béraud-Sudreau, responsabilă cu cheltuielile militare în cadrul SIPRI.

În spatele celor 41 de companii americane din Top 100 și ponderea lor de 54%, 26 de companii europene reprezintă 21% din vânzările totale. Urmează China (13% din total, cu cinci companii) și Rusia (5%, nouă companii).

„Progresul Chinei ca mare producător de arme a fost determinat de dorința sa de a deveni mai independentă în producția sa și de programele ambițioase de modernizare a armatelor sale”, subliniază SIPRI.

author avatar
Tudor Borcea