AcasăȘTIRI EXTERNEGiganții auto germani și producătorii asiatici de baterii: un meci care se...

Giganții auto germani și producătorii asiatici de baterii: un meci care se joacă în Ungaria / Afacere de miliarde pentru vecina României

Constructorii germani de automobile și furnizorii asiatici de baterii își unesc forțele într-o afacere de mai multe miliarde de dolari în Ungaria, pentru a-și impulsiona ambițiile privind mașinile electrice.

 

Companii mari se îndreaptă spre Ungaria, unde guvernul lui Viktor Orban sfidează prudența occidentală față de China, oferind beneficii generoase pentru a găzdui operațiunile străine și pentru a revendica țara ca un centru global pentru vehiculele electrice (EV).

„Un picior în ușa Europei”

Investițiile în industria auto din Ungaria sunt dominate de trei țări – Germania, un producător auto de top, și China și Coreea de Sud, care sunt lideri în domeniul bateriilor pentru EV, cu mult înaintea rivalilor europeni. „Catozi, anozi, separatori, linii de asamblare, întregul lanț de aprovizionare cu baterii se află aici”, a declarat Dirk Wölfer de la Camera de Comerț germano-ungară din Budapesta. „Este un picior în ușa Europei”.

Printre beneficiarii unor astfel de subvenții s-au numărat producătorii germani de automobile BMW și Mercedes-Benz, precum și producători de baterii precum BYD din China și rivalul coreean Samsung SDI. Nivelul mediu al subvenției a fost de 15% din investiție.

În general, Ungaria a primit peste 14 miliarde de euro (15 miliarde de dolari) în investiții străine directe numai în sectorul său de baterii în ultimii șase ani, potrivit guvernului. Investițiile mari sunt în general clasificate ca fiind cele cu o valoare mai mare de 5 până la 10 milioane de euro, în funcție de factori precum crearea de locuri de muncă.

Stimulentele guvernamentale și capacitatea producătorilor de automobile și a furnizorilor de baterii de a lucra door-to-door se dovedesc a fi puncte de atracție puternice, potrivit interviurilor cu aproximativ 20 de actori din industrie și consultanți din Germania, Ungaria, China și Coreea de Sud, informează Reuters.

Compania CATL din China, principalul producător mondial de baterii pentru vehicule electrice, și giganții coreeni SK Innovation și Samsung SDI au declarat că apropierea planificată de producătorii germani de automobile a fost un factor cheie în decizia lor de a investi în Ungaria și de a avea posibilitatea de a se aproviziona cu separatori și alte componente.

Cea mai mare fabrică de baterii din Europa

CATL investește 7,6 miliarde de dolari pentru a construi în Ungaria cea mai mare fabrică de baterii din Europa. Atât această uzină, cât și fabrica BMW, în valoare de 2,1 miliarde de dolari, vor fi construite în orașul Debrețin, care atrage un ecosistem de furnizori, de la producători de frâne și catozi de baterii până la utilaje industriale. Mercedes-Benz își transformă fabrica din Kecskemet pentru a produce mașini electrice, în timp ce Audi, aparținând Volkswagen, produce mașini și motoare electrice la Györ.

O companie atât de mare ar putea fi o mană cerească pentru guvernul premierului Orban, în condițiile în care țara, cu o inflație de peste 20%, o economie în încetinire și fonduri UE în incertitudine, se confruntă cu cel mai dificil mediu economic din ultimii zece ani.

Potrivit mai multor persoane din industrie, proiectul maghiar de vehicule electrice se confruntă, de asemenea, cu obstacole majore. O preocupare cheie este reprezentată de solicitările enorme pe care uzinele masive de baterii le vor impune rețelei electrice, care trebuie să treacă de la combustibili fosili la energie regenerabilă pentru a îndeplini o mare parte din obiectivele industriei auto privind emisiile nete zero.

De asemenea, un deficit de muncitori calificați în Ungaria pentru fabricarea celulelor de baterii ar putea să îngreuneze capacitatea de producție.

„China a făcut pași buni”

Primirea de către Ungaria a producătorilor asiatici de baterii ar putea intra în conflict cu preocupările exprimate de Bruxelles și Berlin cu privire la pericolele ca Europa să devină prea dependentă de China și de alte puteri străine, în special în ceea ce privește tehnologiile esențiale pentru tranziția ecologică.

Cu toate acestea, pentru moment, necesitatea de a crește producția de vehicule electrice nu lasă industriei auto europene altă opțiune decât să se aprovizioneze de la jucătorii asiatici, a declarat Csaba Kilian, de la Asociația Automobiliștilor Maghiari. „Sunt întru totul de acord că producătorii europeni ar trebui să aibă propriile surse, dar este o competiție, iar China a făcut pași buni”, a adăugat el.

Europa ar trebui să aibă o capacitate de producție de baterii pentru vehicule electrice de 1.200 de gigawați-oră (GWh) până în 2031, dacă planurile actuale se vor concretiza și vor depăși cererea preconizată de 875 GWh, estimează Benchmark Mineral Intelligence (BMI). Dar din cei 1.200 GWh, potrivit unui calcul bazat pe datele BMI, 44% sunt asigurați de companii asiatice cu fabrici în Europa, înaintea firmelor naționale, cu 43%, și a producătorului american Tesla, cu 13%.

Perspectivele de dezvoltare a unui sector al bateriilor în Germania au fost frânate, ca urmare a pierderii gazului rusesc, potrivit consultanților auto Boston Consulting Group și Berylls Strategy Advisors.

Atractivitatea stimulentelor maghiare

Ungaria oferă un sistem energetic relativ stabil bazat pe energie nucleară, subvenții ridicate și cea mai mică rată de impozitare a societăților din Europa, de 9%. Întregul lanț de aprovizionare cu baterii a venit în țară, a declarat Ilka von Dalwigk, manager de politici la Alianța Europeană a Bateriilor, lansată de Uniunea Europeană în 2017 pentru a stimula o industrie internă. „Totul este acolo. Dacă ne uităm la previziunile pentru 2025 și 2030, se pare că va avea una dintre cele mai mari capacități de producție din Europa”, a adăugat ea. „S-ar putea foarte bine ca Ungaria să fie, de fapt, următorul mare cluster de producție de baterii din Europa”.

Întrebat despre preocupările legate de dependența de Asia în privința tehnologiei, un oficial UE a declarat că blocul comunitar – care trebuie să aprobe subvențiile acordate de statele membre investitorilor – are un sistem de colaborare și de schimb de informații privind investițiile din țările din afara UE care ar putea afecta siguranța.

În prezent, Comisia Europeană poartă discuții cu Ungaria cu privire la valoarea subvenției pe care țara o va oferi CATL pentru construcția centralei de la Debrețin, a adăugat oficialul.

Înființarea unei sucursale în Ungaria este o decizie dificilă pentru unele companii occidentale. Producătorul german de componente auto Schaeffler a declarat în luna august că a fost aproape de a înființa fabrica sa principală de motoare electrice în Ungaria, mai degrabă decât în Germania, din cauza atractivității stimulentelor maghiare, dar a optat pentru Germania de teamă să nu trimită germanilor „un semnal greșit”, pierderea de locuri de muncă.

Alți actori din industrie au exprimat o serie de îngrijorări cu privire la potențialele capcane pentru industria auto în plină expansiune din Ungaria, pe măsură ce fabricile se dezvoltă, inclusiv problema rețelei electrice. Bateriile, în special, sunt foarte energofage în fabricarea vehiculelor electrice.

Potrivit unui calcul pe baza datelor din BP Statistical Review of World Energy, sursele de energie ale Ungariei în 2021 erau 80% combustibili fosili, 14,5% energie nucleară și 3,6% energie solară. Amestecul energetic pune probleme pentru producătorii de automobile, care în curând vor fi obligați să prezinte referințe fără emisii de carbon în lanțurile lor de aprovizionare, ca parte a noii legislații germane și europene.

Investiții pentru infrastructurile locale

Ministrul ungar de Externe, Peter Szijjarto, s-a întâlnit luna trecută la Munchen cu directori executivi de la BMW și cu furnizori auto, inclusiv cu Schaeffler și Knorr-Bremse, înainte ca producătorul german de automobile să anunțe că își va intensifica investițiile în țară.

Subiectele discutate au inclus planuri de îmbunătățire a infrastructurii logistice din Ungaria și de creștere a cantității de energie regenerabilă pentru rețeaua electrică, potrivit uneia dintre companiile participante.

Când BMW și-a anunțat pentru prima dată planul de a construi uzina din Debrețin, în 2018, Camera de Comerț germano-ungară a calculat că guvernul s-a angajat să cheltuiască aproximativ 135 de miliarde de forinți pentru îmbunătățirea infrastructurii locale.

În ceea ce privește bateriile, CATL a declarat că ia în considerare dezvoltarea energiei solare cu parteneri locali din Ungaria.

În pofida riscurilor, Alexander Timmer, partener la firma de consultanță Berylls Strategy Advisors din München, care a lucrat la mai multe proiecte de automobile și baterii în Ungaria, a declarat că țara prezintă un pachet atractiv.

„Combinația dintre avantajele de cost, subvențiile guvernamentale și proximitatea față de fabricile producătorilor auto face ca Ungaria să fie din ce în ce mai atractivă pentru producătorii de baterii”, a adăugat el.

author avatar
Tudor Borcea
219 afisari

1 COMENTARIU

  1. Deci afaceriștii prefera stabilitatea(chiar și la coruptie sau dictatura) Ungariei(acolo discuți și ce ai discutat ramane, pt ca șeful cel mare decide).La noi azi discuți cu un ministru, maine e altul.E democrație.

Comments are closed.

Nu rata să citești

Ultimele știri