AcasăȘTIRI EXTERNEGiganții auto calcă pe Greta Thunberg. Mai multe mașini diesel și pe...

Giganții auto calcă pe Greta Thunberg. Mai multe mașini diesel și pe benzină decât poate „suporta” Pământul

Giganții auto calcă pe Greta Thunberg. Mai multe mașini diesel și pe benzină decât poate „suporta” Pământul / Foto: printscreen

Cei mai mari producători auto din lume intenționează să construiască cu aproximativ 400 de milioane de mașini diesel și pe benzină în plus față de ceea ce este sustenabil pentru a limita încălzirea globală.

 

Cercetătorii de la Universitatea de Tehnologie din Sydney (UTS), de la Universitatea de Științe Aplicate a Industriei din Bergisch Gladbach și de la Greenpeace Germania au comparat ritmul în care lumea ar trebui să adopte vehicule cu emisii zero cu ritmul în care marile companii auto plănuiesc să producă diverse modele.

„Minunea electricelor” nu s-a îndeplinit

Potrivit unui studiu Greenpeace publicat joi, ar trebui să se înjumătățească numărul de autovehicule cu motoare cu combustie internă pentru a atinge obiectivul de limitare a încălzirii globale la 1,5°C.

„Având în vedere incoerența dintre previziunile producătorilor și ceea ce este necesar pentru a respecta acordul de la Paris, producătorii trebuie să accelereze eforturile de creștere a vânzărilor de vehicule electrice”, avertizează ONG-ul în raportul său, scrie Le Figaro.

Potrivit raportului, pentru a îndeplini obiectivul Acordului de la Paris de limitare a încălzirii globale la 1,5°C peste nivelurile preindustriale, planeta nu poate suporta mai mult de 315 milioane de vehicule cu motoare cu combustie suplimentare. Cu toate acestea, constructorii auto intenționează să vândă 712 milioane, potrivit studiului. În ciuda zbaterii activiștilor precum Greta Thunberg și a partizanilor mașinilor electrice.

Pentru a ajunge la aceste cifre, experții de la Universitatea de Tehnologie din Sydney (Australia) și de la Centrul de Management Automatizat (Bergisch Gladbach, Germania) au modelizat numărul maxim de vehicule pe benzină și diesel care ar putea fi tolerat în cazul în care obiectivul de reducere a emisiilor de dioxid de carbon prevăzut în Acordul de la Paris ar fi îndeplinit. Pentru a face acest lucru, au făcut proiecții bazate pe vânzările preconizate de patru dintre cei mai importanți producători de automobile din lume: liderul mondial japonez Toyota, grupul german Volkswagen, grupul sud-coreean Hyundai/Kia și compania americană General Motors.

Toyota, „cea mai proastă” performanță

Potrivit raportului, niciuna dintre previziunile de vânzări ale celor patru giganți din industrie nu este compatibilă cu obiectivul de 1,5°C. Ultimul care și-a anunțat tranziția către vehiculele electrice, Toyota, are cea mai „proastă” performanță dintre cei patru producători analizați, deoarece se așteaptă să vândă între 55 și 71 de milioane de vehicule în plus, a declarat Greenpeace. Bruxelles a ajuns la un acord la sfârșitul lunii octombrie pentru a interzice vânzarea de mașini cu motoare cu combustie în UE începând cu anul 2035, dar în restul lumii, puține țări și-au luat astfel de angajamente, iar industria auto păstrează multe piețe pentru a vinde mașini cu motoare cu combustie pentru o perioadă lungă de timp.

Ecologiștii pun în discuție responsabilitatea companiilor pentru amprenta lor de carbon, luând în considerare nu numai necesarul de energie în timpul producției, ci și emisiile produselor lor odată ce sunt pe piață. Conform acestui calcul, producătorii de vehicule cu combustie internă rămân printre cei mai mari poluatori de pe planetă, sectorul transporturilor în general fiind responsabil pentru aproximativ un sfert din toate emisiile actuale de gaze cu efect de seră, dintre care jumătate provin de la automobile.

Cele mai recente angajamente internaționale privind clima sunt „departe” de obiectivul Acordului de la Paris de limitare a încălzirii globale la 1,5°C, a avertizat agenția ONU pentru climă cu câteva zile înainte de începerea COP27, care s-a deschis săptămâna aceasta la Sharm el-Sheikh, în Egipt.

author avatar
Tudor Borcea