AcasăȘTIRI EXTERNEGiga-uzina Tesla va secătui de apă împrejurimile Berlinului

Giga-uzina Tesla va secătui de apă împrejurimile Berlinului

Giga-uzina Tesla va secătui de apă împrejurimile Berlinului

La câțiva kilometri de capitala Germaniei se desfășoară o luptă în genul  David împotriva lui Goliat: șantierul uriașei fabrici a producătorului de automobile Tesla se lovește de refuzul unei părți a populației, îngrijorată de resursele de apă din zonă.

„Când am auzit la televizor că fabrica Tesla urmează să fie instalată aici, nu mi-avenit să cred”, își amintește Steffen Schorch, la volanul mașinii sale, o marcă germană.

La 60 de ani, acest locuitor al comunei Erkner, în landul Brandenburg, la trei stații de tren de Berlin, este una din figurile centrale ale luptei împotriva primei fabrici europene de vehicule electrice a Tesla, care urmează să se deschidă în iulie, în regiunea Brandenburg, lângă Berlin.

„Tesla are nevoie de prea multă apă, iar această apă nu există în regiune”, s-a indignat acest activist de mediu, șef al unei asociații de cartier și referent al influentului ONG german Nabu.

Anunțat în noiembrie 2019, proiectul a fost întâmpinat cu fervoare în țară, mândră de onoarea acordată industriei „Made in Germany”.

Dar a stârnit și neîncredere în imediata apropiere a viitoarei uzine. Demonstrații, acțiuni în justiție, scrisori deschise… rezidenții, susținuți de ONG-urile federale de mediu Nabu și Grüne Liga, au făcut totul pentru a întârzia proiectul.

Anul trecut, justiția a forțat chiar Tesla să-și suspende șantierul, după o plângere sumară din partea asociațiilor care se temeau de distrugerea habitatului natural al speciilor protejate.

Tesla Strasse: păduri tăiate și betoane

Acum, este vorba despre consumul de apă al viitoarei uzine, pentru producerea bateriilor ce alimentează aceste automobile electrice.

Consumul de apă ar putea atinge, prin extinderi succesive, aproape 3,6 milioane de metri cubi în fiecare an, sau 30% din volumul disponibil al regiunii, potrivit unei anchete a canalului de televiziune ZDF.

O pondere suplimentară în localitățile aflate deja în tensiune, afectate în ultimii trei ani de secetele de vară, spun asociațiile. „Situația apei este proastă și se va deteriora”, a declarat pentru AFP Heiko Baschin, purtătorul de cuvânt al asociației locale IG Freienbrink.

Riscul de secare a zonelor umede protejate, un refugiu pentru biodiversitatea locală, este, de asemenea, îngrijorător. „Capacitățile nu sunt momentan depășite”, a asigurat în martie ministrul mediului din Brandenburg, Axel Vogel, la televiziunea germană.

Dar autoritățile recunosc „impactul semnificativ al secetei” și au înființat un grup de lucru pentru a reflecta pe această temă pe termen lung.

Giga-fabrica” va acoperi 300 de hectare, producând 500.000 de vehicule electrice pe an și va găzdui „cea mai mare fabrică de baterii din lume”.

Șantierul a fost realizat într-un ritm rapid, conform dorințelor lui Elon Musk, șeful companiei californiene.

Într-un an și jumătate, vastele păduri de conifere au cedat loc mai multor fundații de beton pe un teren ocru, pe care camioanele ajung pe lângă „Tesla Strasse” (strada Tesla).

Birocrație și favoritisme

Producătorul american beneficiază de o procedură excepțională de autorizare prealabilă pentru șantierul său, care i-a permis să înceapă lucrările chiar înainte de a primi autorizația de construire.

Aprobarea finală este totuși încă în studiu, autoritățile trebuind să controleze impactul proiectului asupra mediului: dacă autorizația nu ar fi fost acordată, Tesla ar trebui, teoretic, să demonteze instalația pe cheltuiala sa.

Dar „există presiune asupra autorităților de reglementare”, a declarat  Michael Greschow, reprezentant al ONG-ului Grüne Liga.

La sfârșitul lunii martie, Tesla a spus că este „iritată” de încetineala procedurilor din Germania, cerând într-o scrisoare o „reformă” care să favorizeze proiecte utile mediului, ceea ce, potrivit companiei, este cazul acestei „giga-factory” de lângă Berlin.

Ministrul Economiei, Peter Altmaier, a admis că guvernul său „nu a făcut suficient” pentru a reduce încetineala birocratică din țară.

În ciuda reputației Germaniei de eficiență, proiectele majore de infrastructură sunt adesea încetinite de o birocrație considerată excesivă de lumea afacerilor.

Exemple sunt numeroase, precum noul aeroport din Berlin, care a fost deschis în octombrie anul trecut, după o întârziere de opt ani, și gara din Stuttgart, a cărei construcție, lansată în 2010, nu este încă finalizată.

Ministrul Economiei din Brandenburg, Jörg Steinbach, a menționat, în februarie, posibilitatea ca fabrica Tesla să se deschidă cu întârziere din acest motiv.

 

author avatar
Tudor Borcea
603 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger