AcasăȘTIRI EXTERNEGermania vrea să electrifice și autostrăzile. Camioanele, ca trenurile

Germania vrea să electrifice și autostrăzile. Camioanele, ca trenurile

Germania vrea să electrifice și autostrăzile. Camioanele, ca trenurile

Germania testează autostrăzile cu fir electric deasupra, pentru a face transportul rutier mai puțin poluant.

Industria transportului rutier este un dezastru ecologic. Camioanele care circulă pe drumurile din întreaga lume sunt extrem de poluante. În țările mari ca Franța, spre exemplu,  în 2019, vehiculele grele (inclusiv autobuze și autocare) au reprezentat 22% din emisiile de gaze cu efect de seră din sectorul transporturilor , în timp ce acestea reprezentau doar 2% din totalul vehiculelor aflate în circulație.

Locomotive pe asfalt

Pentru a reduce emisiile, producătorii de camioane încearcă să găsească soluții pentru ca vehiculele lor să funcționeze mai ecologice. Daimler și Volvo și start-up-ul Nikola pariază pe camioane cu pile de hidrogen. După ce a testat aceeași soluție, Scania, de partea sa, a abandonat-o pentru a se reorienta pe baterii tradiționale.

O altă soluție este electrificarea nu numai a camioanelor, ci și a drumurilor pe care trec. Experimentul este realizat  în acest moment de Germania, pe autostrăzile din jurul orașului Frankfurt.

Ideea este simplă: alimentarea cu energie electrică a vehiculelor grele de marfă în același mod cum este alimentată o locomotivă electrică. În acest scop, au fost construite linii electrice deasupra autostrăzilor și camioanele au fost dotate cu pantograf.

Pe hârtie sună bine

Camioanele rulează astfel cu motorul convențional sau cu o baterie până la autostrada electrificată, apoi își ridică pantograful pentru a-și continua călătoria fără a polua. Dacă camionul este electric, își poate alimenta chiar și bateria în acest mod și, prin urmare, nu mai trebuie să se oprească pentru a se reîncărca.

Acest sistem a fost creat de Autobahn GmbH, agenția germană de gestionare a autostrăzilor, în parteneriat cu Siemens și Traton, care deține camioane Scania, MAN și Navistar.

Autostrăzi în priză

Deocamdată, aceste secțiuni ale autostrăzii se află în faza de testare și sunt doar de 5 kilometri lungime. Scopul este de a testa eficiența acestora pentru companiile de transport de marfă care efectuează călătorii regulate dus-întors în regiunea Frankfurt, scrie Slate.

Potrivit calculelor Siemens, 4.000 de kilometri de autostrăzi electrificate ar putea acoperi 60% din transportul pe autostradă din Germania. Investiția necesară acestei instalații va fi suportată de stat, care gestionează autostrăzile.

Depășite înainte să se nască?

Chiar dacă Ministerul Transporturilor recunoaște că, a priori, acest sistem ar fi cel mai economic, există o frână: investiția semnificativă în infrastructură pe care îl reprezintă face ca guvernul să ezite.

Ministerul vrea să evite să investească miliarde de euro într-o tehnologie care ar putea fi depășită în câțiva ani. Și odată cu progresul rapid al bateriilor și hidrogenului, este greu de știut ce va aduce viitorul.

 

author avatar
Tudor Borcea