AcasăȘTIRI EXTERNEGermania lansează primul său terminal de GNL în Marea Nordului / Ecologiștii...

Germania lansează primul său terminal de GNL în Marea Nordului / Ecologiștii toarnă gaz peste foc

Germania lansează primul său terminal de GNL în Marea Nordului / Ecologiștii toarnă gaz peste foc / Foto: printscreen

Platforma plutitoare din Wilhelmshaven, în Germania, concepută pentru a compensa încetarea livrărilor de gaz rusesc urmează să fie inaugurată, sâmbătă, de către cancelarul  Olaf Scholz.

Germania deschide, sâmbătă, primul său terminal de gaz natural lichefiat (GNL), menit să contracareze penuria de gaze și să înlocuiască livrările din Rusia, care au fost oprite din cauza războiului din Ucraina. Dar aprovizionarea pe termen scurt rămâne incertă.

Scenarii de penurie masivă

Ceremonia, prezidată de cancelarul Olaf Scholz, va avea loc la bordul navei FSRU (Floating Storage Regasification Unit) Höegh-Esperanza, care a fost ancorată de joi la noua platformă Wilhelmshaven din Marea Nordului. Nava este deja încărcată cu suficient gaz din Nigeria pentru consumul anual a „50.000 de gospodării” și va începe livrările pe 22 decembrie.

Alte cinci terminale plutitoare vor urma în decursul anului, după ce lucrările de construcție au fost realizate într-un ritm rapid datorită miliardelor de euro puse la dispoziție de Berlin. Un proiect privat al grupului francez TotalEnergies la Lubmin (nord) este gata, dar așteaptă autorizațiile administrative, informează Le Monde.

Proiectul ar trebui să furnizeze 30 de miliarde de metri cubi pe an, adică o treime din necesarul de gaz al Germaniei, evitând astfel – pentru moment – scenariile catastrofale de penurie masivă evocate încă de acum câteva luni.

Nu au fost semnate contracte semnificative

Terminalele GNL plutitoare permit importul de gaze naturale pe mare sub formă lichidă. Acestea constau dintr-o platformă de acostare și o navă numită FSRU, unde GNL este adus, depozitat și regazeificat, înainte de a fi trimis în rețea. Spre deosebire de alte țări europene, Germania nu avea niciun terminal pe teritoriul său, preferând gazele ieftine care veneau din conductele rusești, de care era dependentă în proporție de 55% pentru importurile sale.

Totul s-a schimbat odată cu războiul din Ucraina și cu încetarea livrărilor de la Gazprom din Rusia. Importurile de gaz lichefiat în Germania prin porturile belgiene, olandeze și franceze au crescut. Pentru a evita costurile de transport prohibitive, țara a decis să lanseze mai multe proiecte de terminale pe teritoriul său. Dar Berlinul nu a semnat încă nici un contract semnificativ de gaz pentru a umple aceste terminale în viitorul imediat. „Capacitatea de import va fi, dar ceea ce mă îngrijorează sunt livrările”, spune Johan Lilliestam, cercetător la Universitatea din Potsdam.

A fost semnat un contract între compania americană ConocoPhillips și Qatar pentru terminalul Wilhelmshaven. Dar livrările de gaz vor începe abia în 2026. Negocierile dintre companiile energetice germane – conduse de RWE și Uniper – și principalii furnizori mondiali, precum Qatar, SUA și Canada, sunt în impas.

Gaz pe foc de la ecologiști

Producătorii caută contracte pe termen lung pentru a-și rentabiliza investițiile, în timp ce Berlinul dorește contracte pe termen scurt pentru a renunța treptat la combustibilii fosili. „Companiile trebuie să știe că, dacă vrem să ne atingem obiectivele (de neutralitate a emisiilor de dioxid de carbon), achizițiile germane vor deveni din ce în ce mai puțin importante în timp”, a declarat ministrul german al Economiei și Energiei, Robert Habeck, la sfârșitul lunii noiembrie.

Scepticismul domină deja în rândul asociațiilor de mediu, care se tem de „nerespectarea obiectivelor climatice” din cauza terminalelor GNL. Asociația DUH a anunțat vineri „acțiuni în justiție” împotriva trerminalului Wilhelmshaven.

În lipsa unui contract semnificativ, Germania este expusă la volatilitatea piețelor spot pe termen scurt pentru aprovizionare. Prețurile au scăzut din vară. Dar piața ar putea deveni mai strânsă încă din 2023, din cauza reluării cererii în China, care renunță treptat la politica „zero Covid-19”.

„Dacă Europa a reușit să primească atât de mult GNL în ultimele luni, este pentru că cererea chineză a fost scăzută”, explică Andreas Schroeder, expert la ICIS, cu sediul la Londra. În noiembrie, China a semnat un contract de furnizare pe 27 de ani cu Qatar. Este „cea mai lungă durată din istorie””pentru un astfel de acord, a făcut cunoscut Doha.

Iar iarna actuală din Germania, care este deosebit de rece, ar putea goli rezervoarele mai repede decât se aștepta. Prin urmare, autoritățile germane fac apel la populație să își continue eforturile pentru a economisi această resursă. Obiectivul Berlinului este de a economisi 20% din gaz în această iarnă, față de „13%” în prezent, potrivit șefului Agenției Naționale pentru Rețele, Klaus Müller.

 

author avatar
Tudor Borcea