AcasăȘTIRI EXTERNEGermania accelerează pentru a detrona Space X, compania lui Elon Musk

Germania accelerează pentru a detrona Space X, compania lui Elon Musk

Germania accelerează pentru a detrona Space X, compania lui Elon Musk

Va fi într-o zi Germania la fel de renumită pentru rachetele sale cum este pentru mașinile sale? 

Aceasta urmăresc mai multe startup-uri: să fie rivali ai firmei americane SpaceX în cursa pentru dezvoltarea mini-lansatoarelor, aceste viitoare „taxiuri” spațiale care transportă sateliți mici. La sfârșitul lunii trecute, compania bavareză Rocket Factory Augsburg (FRG) a reușit să aprindă pentru prima dată, timp de 8 secunde, motorul rachetei sale „RFA One”, la locul de testare din Kiruna, în Suedia.

Sistemul său de „combustie etajată”, utilizat și de rachetele Space X (Elon Musk) și Blue Origin (Jeff Bezos), dar inedit în Europa, „permite cu 30% mai multă sarcină utilă să fie pusă pe orbită”, asigură Jörn Spurmann, director operațional al RFA.

Combustibil din ceară de lumânare

O altă companie tânără din sector, HyImpulse, cu sediul în Baden-Württemberg, a testat, de asemenea, motorul rachetei sale prototip pentru mai mult de 20 de secunde, pe Insulele Shetland (Scoția), folosind un combustibil fabricat din .. ceară de lumânare, presupusă a arde foarte repede pentru un randament bun.

Al treilea jucător, Isar Aerospace, lângă München, așteaptă încă un prim test al motorului său de rachetă. Dar este cel mai bine finanțat dintre cele trei, cu un mix de investitori, inclusiv fondul HV Capital, banca elvețiană Lombard Odier și holdingul Porsche SE.  Un zbor inaugural al rachetei sale „Spectrum” este așteptat în 2022.

Spatial low-cost

Aceste proiecte fac din Germania unul dintre cei mai serioși concurenți în competiția deschisă de creșterea anunțată a pieței sateliților pentru a observa Pământul și pentru a acoperi nevoile internetului mașinilor sau a automobilelor conectate.

Astfel, piața ar trebui să atingă „mai mult de 30 de miliarde de euro până în 2027 – între care aproape 10 miliarde de euro pentru sateliții mici și mijlocii” comandați de clienți privați sau instituționali, prezicează Isar Aerospace.

„Racheta mare este autobuzul principal care își lasă pasagerii în aceeași stație, în timp ce un micro-lansator va funcționa ca un taxi, plasând sateliții în locația exactă dorită de client”, explică Christian Schmierer, șeful HyImpulse.

Acești sateliți care cântăresc câteva sute de kilograme sunt ca bagajele de mână, comparativ cu încărcăturile de peste 10 tone trimise în spațiu de racheta Ariane, vârful de lance în domeniul spatial european, scrie Boursorama.

Concurență

Cele trei startup-uri germane pariază în cele din urmă pe o flotă de 20 până la 40 de rachete, parțial reutilizabile și care ar asigura zeci de decolări pe an.  Dar Germania este departe de a fi singură în această cursă.

Pe lângă SpaceX, care plasează deja mini-sateliți pe orbită și colaborează cu NASA, compania americană Rocket Lab este și ea printre pionieri și a efectuat deja primele zboruri comerciale. China este activă și Europa are o jumătate de duzină de proiecte credibile, în special în Spania și Marea Britanie.

 

author avatar
Tudor Borcea