Termenii Brexit ar putea încuraja activitatea de contrabandă în jurul graniței dintre Republica Irlanda și Irlanda de Nord. Greu de controlat, zona este deja locul unui trafic semnificativ de benzină, țigări, alcool și vieți umane.
Linia invizibilă care separă Irlanda (membru al UE) și Irlanda de Nord (provincia britanică) ar putea deveni o zonă de alegere pentru toate tipurile de trafic: diferențe semnificative în taxele și prețurile dintre cele două părți ale insulei ar încuraja frauda. În același timp, crearea unei zone comune de călătorie (CTA) formată din Regatul Unit, Irlanda și Insulele Britanice complică sarcina forței de poliție: călătoria nu este controlată și toată lumea se poate deplasa de la o parte la alta fără pașaport. „Astăzi, contrabanda este o problemă, deoarece este în principal responsabilitatea crimei organizate „, explică pentru Le Point Amanda Kramer, profesor de drept la Universitatea Queen’s din Belfast. Aceste grupuri importă benzină, tutun și alcool sau droguri ilegale în Republica Irlanda și apoi le introduc în contrabandă în Irlanda de Nord. Cu Brexit, există îngrijorarea că provincia va deveni o poartă către restul Regatului Unit, în special pentru traficul de persoane. Topografia complică verificările: pentru cei 500 de kilometri de demarcație, există mai mult de 200 de puncte de trecere, adesea pe teren privat sau în mijlocul câmpurilor.
Un risc politic
În Irlanda de Nord, criminalitatea organizată pune o problemă deosebită: grupurile paramilitare care se îmbogățesc pe piața neagră au o agendă politică și încearcă să destabilizeze pacea din regiune. Ministrul Justiției, Naomi Long, a avertizat deja despre această problemă, spunând că un Brexit fără acord ar risca „să alimenteze terorismul ”. Din cele 83 de organizații criminale din Irlanda de Nord, 22 sunt grupuri paramilitare, dintre care 16 au legături cu ambele părți ale insulei.