Ferrari (și alte mărci de lux) ar putea continua să vândă mașini cu motoare clasice după 2035. Un amendament a fost adoptat în Parlamentul European datorită lobby-ului unor parlamentari italieni.
Aceasta creează excepții de la regula generală pentru producătorii care produc puține vehicule. Puține dar foarte profitabile.
„Amendamentul Ferrari”
Va putea legendara marcă Ferrari să vândă în continuare mașini cu motoare cu combustie după 2035?. Întrebarea a divizat Parlamentul European miercuri, când a votat interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare pe benzină, diesel sau hibride până în 2035. În timp ce această regulă generală a fost adoptată de către deputații europeni, un amendament lasă ușa deschisă pentru excepții.
Este vorba despre așa-numitul „amendament Ferrari”, care prevede că cerințele de reducere a emisiilor pentru toți producătorii de pe piața UE trebuie să fie armonizate, „cu excepția producătorilor care reprezintă mai puțin de 1 000 de vehicule noi înmatriculate într-un an calendaristic”.
De asemenea, până la 1 ianuarie 2036 pot fi depuse cereri de derogare pentru „producătorii care reprezintă între 1 000 și 10 000 de autoturisme nou înmatriculate într-un an calendaristic”, scrie France Info. În termeni practici, acest lucru înseamnă că producătorii de nișă care produc relativ puține vehicule pe an ar putea continua să producă mașini pe benzină, diesel sau hibride fără limită de timp.
Aceasta ar putea include mărci de lux super-exclusiviste precum Bugatti. Constructorii care produc între 1 000 și 10 000 de mașini pe an nu vor fi supuși eliminării treptate a motoarelor cu combustie în 2030 și interzicerii totale a vânzării acestora în 2035. Pe de altă parte, acești producători, cum ar fi Ferrari și Lamborghini, ar trebui să se conformeze cu un an mai târziu, la 1 ianuarie 2036.
Lobby-ul deputaților italieni
În spatele acestui amendament se află lobby-ul eurodeputaților italieni, dornici să protejeze industria auto italiană. Încă din septembrie 2021, guvernul italian a făcut presiuni în acest sens pe lângă Comisia Europeană. „Aceste mașini au nevoie de tehnologii foarte specifice și de baterii performante pentru a face această tranziție”, a declarat pentru Bloomberg Roberto Cingolani, fost membru neexecutiv al consiliului de administrație al Ferrari.
În cele din urmă, amendamentul Ferrari a fost adoptat miercuri, cu voturile eurodeputaților de extremă dreapta, ale celor de dreapta și ale unor eurodeputați de centru-dreapta și socialiști.
Verzii s-au uscat
Acest lucru a fost suficient pentru a face să reacționeze opoziția de stânga și verzii. „Este un simbol al nedreptății sociale și climatice”, a declarat Marie Toussaint, europarlamentar pentru Europa Ecologie-Les Verts.
Cu toate acestea, acest regulament nu a fost încă adoptat. Următoarea etapă va fi în Consiliul de Miniștri al UE. Eurodeputații mai trebuie să negocieze cu statele membre pentru a obține un acord. Mingea este în terenul guvernului francez”, a declarat europarlamentarul ecologist Karima Delli.