AcasăȘTIRI EXTERNEFără gaz rusesc, acum și fără diesel. Pe ultima sută, Europa își...

Fără gaz rusesc, acum și fără diesel. Pe ultima sută, Europa își face plinurile cu motorină din Rusia

Distribuitorii europeni se grăbesc să alimenteze rezervoarele cu motorină rusească înainte de interdicția UE privind importurile din Rusia, care începe în februarie, deoarece sursele alternative rămân limitate.

 

Uniunea Europeană va interzice importurile de produse petroliere rusești, de care depinde puternic în privința motorinei, până la 5 februarie. Aceasta urmează unei interdicții privind țițeiul rusesc care intră în vigoare în decembrie.

Puține alternative la preț convenabil

Încărcăturile de motorină rusească destinate regiunii de depozitare Amsterdam-Rotterdam-Anvers (ARA) au crescut la 215.000 bpd (barili pe zi) în perioada 1-12 noiembrie, cu 126% mai mult decât în octombrie, a declarat Pamela Munger, analist senior de piață la firma de analiză energetică Vortexa .

Cu puține alternative imediate la costuri reduse, motorina din Rusia a reprezentat până acum 44% din totalul importurilor europene de combustibil rutier în noiembrie, în creștere de la 39% în octombrie, arată datele Refinitiv.

Deși dependența Europei de combustibilul rusesc a scăzut de la peste 50% înainte de invazia Moscovei în Ucraina, în februarie, Rusia este în continuare cel mai mare furnizor de motorină de pe continent.

„UE trebuie să asigure în jur de 500-600 kb/d de motorină pentru a înlocui volumele rusești, înlocuirile vor veni din SUA și de la est de Suez, în principal din Orientul Mijlociu și India”, a declarat Eugene Lindell, analist al pieței de rafinării și produse la FGE, informează UK Daily News.

Motorina rusă introdusă în rezervoarele ARA va fi probabil folosită sau vândută rapid, deoarece contractele futures pentru diesel au o evoluție inversă, unde valoarea actuală este mai mare decât în lunile următoare, a declarat Lars van Wageningen de la firma olandeză de consultanță Insights Global.

Europa, cea mai mare piață pentru diesel

Scăderea exporturilor de motorină din Rusia va crea un deficit uriaș în Europa. Europa este cea mai mare piață din lume pentru acest tip de combustibil, cu mult înaintea Americii de Nord și a Chinei.

Rafinăriile europene asigură marea majoritate a cererii, dar continentul trebuie să importe în jur de 20% din ceea ce consumă. Prin urmare, în principal din Rusia.

Europa va trebui să-și cumpere motorina în altă parte. Patrick Pouyanné, CEO TotalEnergies, a menționat Arabia Saudită, unde este acționar la o rafinărie gigantică.

„Europa se poate întoarce către Orientul Mijlociu, Asia și SUA. Dar în viitorul imediat, marjele de rafinare sunt scăzute, din cauza prețului ridicat al țițeiului, care nu încurajează o creștere a producției de combustibil”, explică Bjornar Tonhaugen, expert la Rystad Energy.

Jocul este și mai complicat de particularitățile rafinăriilor, adaptate la specificațiile piețelor țintă. Reglementările privind conținutul de sulf, în special, variază de la o țară la alta.

author avatar
Tudor Borcea
407 afisari

1 COMENTARIU

Comments are closed.

Nu rata să citești

Ultimele știri