AcasăȘTIRI EXTERNEFacebook și Australia, duelul între magnații Zuckerberg și Murdoch

Facebook și Australia, duelul între magnații Zuckerberg și Murdoch

Abordarea australiană de a forța giganții tehnologici să plătească pentru conținutul de știri este, de asemenea, o luptă de putere între doi dintre cei mai puternici magnați ai lumii, Rupert Murdoch și Mark Zuckerberg, implicați într-un conflict generațional pentru dominația mass-media.

Unii au văzut eforturile Australiei de a impune un cod de conduită obligatoriu pentru companii precum Facebook sau Google drept  un punct de cotitură pentru Internet, mass-media și chiar pentru democrație. Însă aici este vorba și de o încleștare a influenței baronilor presei tradiționale și moștenitorii lor digitali.

În beneficiul News Corporation

Proiectul de lege care ar obliga  companiile Big Tech să plătească mass-media pentru preluarea ştirilor pe platformele lor poate purta amprenta Guvernului de la Canberra, dar în spate se vede figura lui Rupert Murdoch, conducătorul imperiului News Corp, al doilea mare conglomerat media din lume. „Această cauză este dragă companiei noastre de mai bine de un deceniu”, recunoaște directorul executiv Robert Thomson, care explică că are „sprijinul neclintit” al magnatului australian. De zeci de ani, miliardarul născut în South Melbourne, al cărui grup controlează Fox News, The Sun și Sky News Australia, și-a exercitat influența politică în Statele Unite, Marea Britanie sau Australia. Murdoch controlează două treimi din presa zilnică care circulă în marile orașe din țara sa natală. Se bucură chiar de un monopol în Brisbane, Adelaide, Hobart și Darwin. Dar imperiul mogulului în vârstă de 89 de ani a privit neputincios cum giganți precum Facebook și Google sifonează veniturile din publicitate, cruciale pentru profitabilitatea titlurilor sale, relatează TV5Monde. Din 100 de dolari cheltuiti acum pentru publicitate de companiile australiene, 49 se încadrează în buzunarele Google și 24 la Facebook, potrivit autorității australiene pentru concurență.

Toată lumea se teme de Murdoch. Mai puțin Zuckerberg

Fostul prim-ministru al muncii, Kevin Rudd, a  declarat că noul proiect de lege va rezolva problemele de dominație a giganților tehnologici prin „consolidarea greutății unui monopol existent, cel al lui Murdoch”.„Toată lumea se teme de Murdoch”, a denunțat el. Toata lumea? Nu  și șeful Facebook, Mark Zuckerberg, care săptămâna trecută a făcut cunoscut că nu va respecta cerințele News Corporation și mass-media australiană.În loc să caute un compromis, precum Google, Zuckerberg a scos artileria grea și a decis să blocheze conținutul de știri pentru utilizatorii de internet australieni. Murdoch și Zuckerberg sunt generații diferite, dar au în comun influența uriașă pe care o exercită afacerile lor. Eforturile lui Murdoch de a intra în rețelele sociale s-au prăbușit odată cu fiasco-ul preluării rețelei sociale MySpace din 2005, care a fost vândută cu pierderi câțiva ani mai târziu, în timp ce Facebook a continuat să crească. Cei doi magnați au avut o dispută în 2016 în Idaho – Murdoch îi ceruse lui Zuckerberg să fie mai generos față de mass-media, amenințându-l voalat cu o campanie de lobby globală în caz de refuz. Aceste eforturi au dat roade, cel puțin parțial, din moment ce giganții tehnologici internaționali prezenți în Australia au dezvăluit luni, la cererea guvernului, un cod de bune practici menit să reducă răspândirea informațiilor false pe internet. Facebook, Google, Twitter, Microsoft, TikTok și Redbubble s-au angajat  să raporteze conținut fals pe platformele lor și să acorde prioritate surselor de știri.

author avatar
Radu Jacotă Redactor