Doi influenți congresmeni democrați au avertizat joi că nu vor sprijini creșterea bugetului pentru anul fiscal 2022, care prevede creșterea achizițiilor de avioane de luptă F-35, fabricate de Lockheed Martin, cu excepția cazului în care programul celui mai scump avion din lume face progrese în rezolvarea unei liste lungi de probleme.
„Dacă acest program continuă să nu controleze și să reducă semnificativ costurile reale și așteptate de susținere, este posibil să investim în alte programe mai accesibile și să acoperim un deficit operațional potențial de peste 800 de avioane de luptă”, a declarat reprezentantul Donald Norcross, care prezidează subcomitetul tactic aerian și terestru al House Armed Services Committee.
„Având în vedere problemele generale de accesibilitate care există în program, nu aș susține nicio cerere de aeronave suplimentare dincolo de ceea ce este cuprins în cererea de buget a președintelui din acest an”, a spus el în timpul unei audieri, scrie Defense News.
Democratul John Garamendi a venit în sprijinul declaraţiilor făcute de Norcross, precizând că, ţinându-se cont de probleme cu care acest program se confruntă, nu ar susţine o cerere care să suplimenteze achiziţia de avioane F-35, dincolo de ceea ce este cuprins în bugetul pentru anul 2021.
„Nu vă așteptați la mai mulți bani”
Garamendi a insista că programul F-35 depășește bugetul şi nu reuşeşte să îndeplinească toate obiectivele privind soluţionarea problemelor tehnice, iar producătorul considera că acestea pot fi rezolvate prin alocarea mai multor bani, soluţie refuzată categoric de Garamendi.
„Nu vă așteptați la mai mulți bani. Nu vă așteptați să cumpărați mai multe avioane decât cele autorizate în bugetul pentru anul 2021. Asta nu se va întâmpla”, a avertizat John Garamendi.
Comentariile lui Norcross și lui Garamendi ar putea reprezenta o schimbare în rândul parlamentarilor, care din 2015 au adăugat în mod constant avioanele F-35 la proiectul de cheltuieli pentru apărare, dincolo de ceea ce cereau Forțele Aeriene, Marina și Corpul Marinei în solicitările lor de buget.
Spirala amețitore a creșterii costurilor
Costurile pentru programul de modernizare continuu al F-35 Joint Strike Fighter au crescut cu 1,9 miliarde de dolari, începând cu 2019, şi este de aşteptat ca până în anul 2027 această creștere să se menţină, a precizat în luna martie Office Accountability Government (GAO), agenția legislativă din SUA care monitorizează și verifică cheltuielile și operațiunile guvernamentale, scrie Defense Romania.
Pe parcursul programului de modernizare Block 4 al F-35, care a început oficial în 2018, Pentagonul va actualiza continuu componentele hardware-ul și software-ul ale avionului produs de Lockheed Martin, adăugând noi capacități acestei aeronave.
Raportul realizat de GAO precizează că din cauza unor provocărilor apărute în procesul de dezvoltare și testare a unora dintre aceste noi tehnologii, precum și a întârzierilor continue ale programului F-35, cea mai recentă estimare a Departamentului Apărării SUA, realizată în anul 2020, arată că programul de modernizare Block 4 este estimată să ajungă la aproximativ 14,4 miliarde de dolari, a spus GAO.
Între timp, efortul de modernizare – care inițial era de așteptat să se încheie în 2026 – este programat să se încheie acum cu un an mai târziu, deși GAO a menționat că programul se bazează pe estimări formulate la începutul implementării programului de modernizare Block 4 al F-35 și nu pe cele al lui Lockheed.
Prin urmare, este posibil ca data de finalizare programată pentru 2027 să nu poată fi atinsă, a precizat raportul GAO.
38.000 de dolari ora de zbor
GAO a enumerat o serie de motive pentru creșterea costurilor cu modernizarea la 1,9 miliarde de dolari. O creștere a costurilor pentru testele de zbor – 705 milioane USD; costurile generale și administrative au crescut cu 471 milioane dolari; iar costul unui nou laborator – a adăugat alte 336 milioane dolari. Un pachet de actualizări aduse sistemului Technology Refresh 3, a înregistrat o creștere a costurilor cu 296 milioane USD.
„Știu cât de important este F-35, Și pentru toți acei oameni care încearcă să mă educe în acest sens, am participat la briefinguri clasificate. Dar la 38.000 de dolari cât costă ora de zbor cu o rată de disponibilitate sub 50%, cu un motor despre care se pare că va deveni foarte dificil de reparat după 2030 (…) cred că putem face mai bine”, a declarat președinte Comitetului pentru Forțe Armate din Congresul SUA, congresmanul democrat Adam Smith.