AcasăȘTIRI EXTERNEF-35, o primadonă cariată ? Noi probleme majore la cel mai scump...

F-35, o primadonă cariată ? Noi probleme majore la cel mai scump avion din lume

F-35, o primadonă cariată ? Noi probleme majore la cel mai scump avion din lume / Foto: Facebook

Government Accountability Office (GAO), Curtea de Conturi a SUA, a publicat recent un raport acuzator intitulat „Air Force and Navy aviation: Actions Needed to Address Persistent Sustainment Risks”, explicând că sute de avioane americane nu sunt pregătite să lupte într-un război.

Bloomberg a analizat mai îndeaproape un nou raport al GAO, de data aceasta aplecându-se asupra „primadonei” US Air Force, cel mai costisitor avionn de luptă din lume, F-35.

Din ciclul „are un mic defect: nu funcționează”

Programul F-35, deși funcționează surprinzător de bine pe piețele de export, datorită influenței politice și comerciale a SUA, este extrem de costisitor și suferă de un număr derutant de mare probleme, uneori grave, neajunsuri considerate de multe voci drept inadmisibile, ținând cont de munții de bani înghițiti de acest program.

Potrivit GAO, una dintre cele mai importante probleme cu care se confruntă F-35 și cu care se va confrunta în anii următori este motorul său. Furnizat de Pratt & Whitney, o filială a gigantului Raytheon Technologies, este mult mai complex de întreținut decât era prevăzut inițial, ceea ce ar putea imobiliza la sol prea multe dintre avioanele din flota pusă în funcțiune.

Aceste probleme nu sunt noi: lipsa pieselor de schimb a afectat F-35 și motoarele sale de ceva timp. Dar recenta concentrare a GAO asupra a ceea ce consideră a fi un eșec logistic major nu vine într-un moment oarecare.

În timp ce 820 de avioane au fost deja livrate la nivel mondial, dintr-un potențial de 3.000 pentru Statele Unite și aliații săi (Elveția, Grecia, Germania și Finlanda se numără printre cei mai recenți cumpărători), Lockheed Martin și Pentagonul sunt în discuții pentru a furniza forțelor americane 375 de avioane suplimentare pe parcursul a trei ani.

Costuri faraonice

Această încăpățânare în a cumpăra un număr mare de F-35 poate fi o surpriză, GAO subliniind costurile de întreținere amețitoare ale aeronavei, în special din cauza problemelor cu motorul. Pentagonul are astfel dificultăți în a se încadra în constrângerile financiare ale programului, care a fost estimat inițial la 1.300 de miliarde de dolari pe durata de viață de 66 de ani, scrie Korii.

Costurile de furnizare și întreținere a motorului avionului ar putea ajunge la un miliard de dolari până în 2028, față de 315 milioane de dolari anul trecut. Este enorm, dar pare insuficient: din 2020, „un număr tot mai mare de F-35 nu au putut zbura din cauza lipsei de motoare operaționale”, spune Government Accountability Office.

Luând act de raport, oficialii programului recunosc problema și necesitatea de a depune eforturi pentru a găsi o soluție. Problema, spun ei, nu este un defect de proiectare, ci un material care acoperă paletele turbinei motorului.

Acesta „s-ar degrada mai repede decât se aștepta”, în special în cazul avioanelor care operează în medii cu praf – Israel, de exemplu, operează F-35 în deșerturile sale și, probabil, este și el o victimă a acestei probleme..

În ciuda unor certuri între Pentagon și Lockheed Martin cu privire la cine va trebui să plătească sutele de milioane de dolari în costuri suplimentare, se pare că se înregistrează unele progrese: numărul de zile necesare pentru o reparație a scăzut iar învelișul defect este înlocuit sistematic cu un altul – aparent mai rezistent.

author avatar
Tudor Borcea