AcasăȘTIRI EXTERNEF-35, o primadonă cariată ? Noi probleme majore la cel mai scump...

F-35, o primadonă cariată ? Noi probleme majore la cel mai scump avion din lume

Government Accountability Office (GAO), Curtea de Conturi a SUA, a publicat recent un raport acuzator intitulat „Air Force and Navy aviation: Actions Needed to Address Persistent Sustainment Risks”, explicând că sute de avioane americane nu sunt pregătite să lupte într-un război.

Bloomberg a analizat mai îndeaproape un nou raport al GAO, de data aceasta aplecându-se asupra „primadonei” US Air Force, cel mai costisitor avionn de luptă din lume, F-35.

Din ciclul „are un mic defect: nu funcționează”

Programul F-35, deși funcționează surprinzător de bine pe piețele de export, datorită influenței politice și comerciale a SUA, este extrem de costisitor și suferă de un număr derutant de mare probleme, uneori grave, neajunsuri considerate de multe voci drept inadmisibile, ținând cont de munții de bani înghițiti de acest program.

Potrivit GAO, una dintre cele mai importante probleme cu care se confruntă F-35 și cu care se va confrunta în anii următori este motorul său. Furnizat de Pratt & Whitney, o filială a gigantului Raytheon Technologies, este mult mai complex de întreținut decât era prevăzut inițial, ceea ce ar putea imobiliza la sol prea multe dintre avioanele din flota pusă în funcțiune.

Aceste probleme nu sunt noi: lipsa pieselor de schimb a afectat F-35 și motoarele sale de ceva timp. Dar recenta concentrare a GAO asupra a ceea ce consideră a fi un eșec logistic major nu vine într-un moment oarecare.

În timp ce 820 de avioane au fost deja livrate la nivel mondial, dintr-un potențial de 3.000 pentru Statele Unite și aliații săi (Elveția, Grecia, Germania și Finlanda se numără printre cei mai recenți cumpărători), Lockheed Martin și Pentagonul sunt în discuții pentru a furniza forțelor americane 375 de avioane suplimentare pe parcursul a trei ani.

Costuri faraonice

Această încăpățânare în a cumpăra un număr mare de F-35 poate fi o surpriză, GAO subliniind costurile de întreținere amețitoare ale aeronavei, în special din cauza problemelor cu motorul. Pentagonul are astfel dificultăți în a se încadra în constrângerile financiare ale programului, care a fost estimat inițial la 1.300 de miliarde de dolari pe durata de viață de 66 de ani, scrie Korii.

Costurile de furnizare și întreținere a motorului avionului ar putea ajunge la un miliard de dolari până în 2028, față de 315 milioane de dolari anul trecut. Este enorm, dar pare insuficient: din 2020, „un număr tot mai mare de F-35 nu au putut zbura din cauza lipsei de motoare operaționale”, spune Government Accountability Office.

Luând act de raport, oficialii programului recunosc problema și necesitatea de a depune eforturi pentru a găsi o soluție. Problema, spun ei, nu este un defect de proiectare, ci un material care acoperă paletele turbinei motorului.

Acesta „s-ar degrada mai repede decât se aștepta”, în special în cazul avioanelor care operează în medii cu praf – Israel, de exemplu, operează F-35 în deșerturile sale și, probabil, este și el o victimă a acestei probleme..

În ciuda unor certuri între Pentagon și Lockheed Martin cu privire la cine va trebui să plătească sutele de milioane de dolari în costuri suplimentare, se pare că se înregistrează unele progrese: numărul de zile necesare pentru o reparație a scăzut iar învelișul defect este înlocuit sistematic cu un altul – aparent mai rezistent.

author avatar
Tudor Borcea
9.135 afisari

14 COMENTARII

  1. SUTE DE AVIOANE AMERICANE NU-S INSTARE DE LUPTA !!!!!!!!!!!!!!!, CITESTE MACIUCA SI TRECI LA LUAT SUTURI IN CUR ,POATE TI SE DUCE MINTEA LA CAP !,VEZI PE CE AI ARUNCAT MILIARDELE ALEA IMPRUMUTATE ??,TU SI DROGATUL DE CITU !.
    DOAMNE FERESTE SA AVEM NEVOIE ,FIARELE ALEA VECHI F16 LA A 4 A MANA SI VECHITURILE DUPA 30 DE ANI DE SERVICIU LA NORVEGIENI NU VOR FACE NICI CAT O CEAPA DEGERATA. SE REPETA ISTORIA DIN ANII 30 !,VEZI AURUL FURAT DE CAROL AL ll LEA PE MOTIV CA ACHIZITIONEAZA BOMBARDIERE FOCKER !,
    VEZI AFACEREA SKODA ,CAMARILA , LUPEASCA SI URDAREANU !!.

    • Altul, deștept nevoie mare…… Avem avioanele pe care putem sa le cumpărăm, F16 este fiabil, cost de mentenanță acceptabil și încă face fata foarte bine să-i doboare pe ruși. Este un avion care a intrat în lupta și nu a pierdut niciodată, din cate cunosc. Deocamdata noi nu am dat bani pentru F35, așa că nu suntem în pericol sa luăm vreo teapa.
      Oricum, de la prietenii tai ruși sigur nu vom mai lua armament vreodată, s-a văzut cât de capabilă este tehnica lor.

      • LevDan „semichizule” f16-le lăudat de tine ie cam la nivelul sub-burții lui su-34 și su35 rusești și o cam poate lua pe cocoașă în nouăzeci la sută din confruntări cu rușii, așa că las-o mai moale dom-le!

        • SU 35 doborât de MIG 29, avion vechi de 35 de ani…foarte bun, n-am ce zice, sicriu zburător.Nici macar gps nu au, zboară cu Tom Tom

  2. ” Izrael, de exemplu, operează F-35 în deșerturile sale ”

    Iată deşertăciunea deşertăciunilor, toate sunt deşertăciune
    la ei acolo.

  3. reamintim ca F16 nu a zburat pe 1 decembrie
    „polei pe pista”
    ( a zburat de 14 iulie
    ziua na-ti-o Franta ca ti-am des-o )

    • Trebuia să le pună lanțuri la roti, că sa nu o ia razna pe pista ? Poate era mai bine sa dea cu sare și nisip să le tragă în motoare ? Sau și mai bine sa se depună gheata pe aripi și să vadă în cap cu ele ?
      Dacă ești așa de deștept și le știi tu pe toate, cam cum crezi tu că zboară un avion în condiții de umiditate și îngheț, doar din placerea de a face spectacol și cu posibilitatea majoră să cadă într-un oraș aglomerat, în centrul lui.
      Cum le știți voi pe toate, ăștia de-i pupați pe ruși în cioc.

  4. Tehnologia avionului e prea avansată în raport cu motorul care nu face față, slugile Globaliste stau la coadă să arunce banii…apoi e și foarte costisitor de întreținut….avionul chinezesc invisible e superior deja😄

  5. Voi a ti vazut avionul F 35 de v a da ti cu părerea eu am lucrat la avionul F35 tenologia depășește imaginatia voastra .

  6. Deocamdată, avionul chinezesc nu a fost folosit decât pt zboruri de antrenament, probabil că în lupta se va comporta precum MITSUBISHI ZERO din al doilea război mondial, când le doborau aliații cu câteva gloanțe…rezervorul zburator

Comments are closed.

Nu rata să citești

Ultimele știri