AcasăȘTIRI EXTERNEExclus din programul F-35, Erdogan nu-și mai face portavion. Își face port-drone

Exclus din programul F-35, Erdogan nu-și mai face portavion. Își face port-drone

Exclus din programul F-35, Erdogan nu-și mai face portavion. Își face port-drone

Turcia vorbește despre transformarea navei TCG Anadolu în „transportator de drone”, un concept operațional inedit.

Când, în 2015, și-a dezvăluit planul de a construi nava de asalt amfibiu TCG Anadolu, pe modelul clasei Juan Carlos 1, propus de constructorul naval spaniol Navantia, Ministerul Apărării din Turcia a prezentat o machetă pe care se aflau avioane F -35B, adică versiunea STOVL (decolare scurtă/ aterizare verticală) a aeronavei de luptă de generația a 5-a dezvoltată de Lockheed-Martin.

Sistemul S-400 de la Putin, scheletul din dulap

La acea vreme, Turcia făcea parte din programul F-35, în cadrul căruia comandase deja 100 de exemplare din versiunea A (adică „clasică”) a acestui avion.

Numai că, din cauza achiziționării de sisteme de apărare antiaeriană S-400 din Rusia, Turcia a fost exclusă, în 2019, de către administrația Trump, din programul F-35. Spre marea nemulțumire a liderului de la Ankara, Recep Tayyi Erdogan.

Mai mult, administrația Joe Biden nu intenționează să inverseze această decizie, chiar dacă vorbește despre stabilirea unor „relații constructive” cu Ankara.

Evident, această excludere din programul F-35 a ruinat speranțele marinei turcești de a face din nava TCG Anadolu, care este încă în construcție, un portavion.

Mai ales că nu există nici o alternativă, cu excepția achiziționării de avioane AV-8B Harrier II la mâna a doua. Sau a dezvoltării unui aparat de acest tip, ceea ce este iluzoriu.

Un concept operațional nou

De aici și proiectul de a face din nava TCG Anadolu un „purtător de drone”, care este un concept operațional nou. Un astfel de proiect a fost menționat de Haluk Bayraktar, CEO al producătorului de drone „Bayraktar”, în timpul unui interviu recent difuzat de jurnalistul İbrahim Haskoloğlu pe platforma Twitch.

Astfel, Haluk Bayaraktar a declarat că compania sa lucrează în prezent la un proiect de dronă de luptă care poate „decola” de pe TCG Anadolu. Și, evident, poate ateriza tot acolo. Bayaktar a estimat la un an durata realizării acestui proiect. O estimare optimistă.

Anterior, Ismail Demir, responsabilul industriilor de apărare turcești, vorbise și el despre un astfel de proiect. „Credem că drone de diferite dimensiuni, capabile să decoleze și să aterizeze (pe o navă) și să aibă capacitatea de a lovi dacă este necesar, ar trebui să fie implementate pe TCG Anadolu”, a declarat Demir, într-un interviu acordat NTV în luna februarie.

Primul pas ar fi, într-o primă fază, îmbarcarea a 10 drone înarmate la bordul lui TCG Anadolu, care ar avea un centru de comandă și control în acest scop. Ulterior, între 30 și 50 de avioane – a priori, Bayraktar TB3 – ar putea opera de pe TCG Anadolu.

Marina turcă nu are experiență în domeniul aeronaval

Dar, operarea dronelor cu aripi fixe precum Bayraktar TB2 sau TB3 de pe o navă este foarte complicată. Până în prezent, doar demonstratorul de drone de luptă X-47B a fost catapultat cu succes de pe puntea unui portavion, cu apuntare reușită. Mai mult, marina turcă nu are experiență în domeniul aeronaval.

Potrivit Defense News, oficialii turci iau în considerare modificarea TCG Anadolu, ceea ce ar întârzia livrarea acestuia, care este programată pentru acest an.

Dar, din nou, este dificil de anticipat practic ce modificări ar putea fi avute în vedere pentru a face din această navă un transportator de drone, scrie Opex 360.

Dar rămâne de văzut la ce proiect de dronă lucrează în prezent Bayraktar, despre care practic nu se știe nimic. Este vorba despre dezvoltarea unei drone STOVL sau VTOL (Vertical Take-Off and Landing) ? Dacă da, ambițiile Turciei ar putea deveni mai ușor realitate.

author avatar
Tudor Borcea
305 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger