AcasăȘTIRI EXTERNEEuropa nu mai vrea comerț cu Rusia. Nu-i bai, vrea China!

Europa nu mai vrea comerț cu Rusia. Nu-i bai, vrea China!

Volumele de mărfuri care tranzitează unele dintre cele mai mari porturi din Rusia au scăzut ca urmare a sancțiunilor economice impuse de Uniunea Europeană împotriva Moscovei.

În acest an, portul Sankt Petersburg – principala poartă de acces a Rusiei pentru comerțul cu Europa – a înregistrat o scădere de 85% în ceea ce privește traficul de containere față de anul precedent, potrivit lui Vincent Stamer, cercetător la Institutul Kiel pentru Economie Mondială.

Cel mai recent indicator comercial al think tank-ului economic german arată că Rusia a importat cu 24% mai puține bunuri pe lună decât în 2021, lăsând un deficit lunar de importuri de aproximativ 4,5 miliarde de dolari.Prăbușirea este comparabilă cu scăderea comerțului pe care multe națiuni au înregistrat-o în aprilie 2020, când pandemia Covid-19 a forțat guvernele să își blocheze economiile.”Pierderea unui sfert din importurile unei națiuni este destul de substanțială”, susține Stamer.

Trecerea la China

Ca urmare, culoarele comerciale sunt redesenate, iar China a depășit UE, fiind cel mai important partener comercial al Rusiei, notează Bloomberg. Cu toate acestea, exporturile chinezești către Rusia rămân insuficiente – deocamdată –  pentru a înlocui scăderea comerțului cu europenii.

În această vară, UE a exportat cu 43% mai puține bunuri în Rusia față de aceeași perioadă a anului trecut. În comparație, China a exportat cu 23% mai multe bunuri către Rusia față de 2021.

Între timp, două dintre cele mai mari porturi rusești – Novorossisk, la Marea Neagră, și Vladivostok(Oceanul Pacific) – au înregistrat scăderi ale încărcăturilor primite de când Rusia a invadat Ucraina, deși încărcăturile prin Vladivostok se apropie mai mult de normal în ultima vreme.

Abilitatea Chinei de a expedia mai multe bunuri în Rusia a fost inițial împiedicată de suspendarea voluntară a serviciilor de transport maritim de către marii transportatori europeni – Hapag Lloyd, Maersk și MSC.

„Este dificil de determinat cât de mare este acum acest efect”, a adăugat Stamer. „Orice obstacol în rețeaua de transport maritim nu va împiedica China să exporte mai mult în Rusia.”

Trenuri prin Siberia

Având opțiuni limitate prin intermediul transportului maritim de mărfuri, Rusia consideră că trenurile reprezintă o altă opțiune pentru a menține fluxul comercial, în special prin regiunile sale estice îndepărtate.

Potrivit ultimului raport săptămânal al New Silk Road Intermodal, un operator de transport de marfă între China și Europa, liniile de cale ferată către Rusia „sunt încă fierbinți, dar, în comparație cu săptămâna trecută, tensiunea a scăzut”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor