Linia ferată nu este întotdeauna atât de ecologică pe cât se crede.
Șina pare verde. Potrivit SNCF, Franța, trenul emite în medie de până la 50 de ori mai puțin echivalent CO2 decât mașina și de 80 de ori mai puțin decât avionul.
Dar asta, atunci funcționează cu energie electrică (adesea nucleară). Acest lucru este departe de a fi întotdeauna cazul, în special pe liniile suburbane.
Diesel de serviciu
Și nu este vorba de garnituri vechi. La Londra, de exemplu, noile trenuri care tocmai au fost cumpărate de guvern generează poluare „de treisprezece ori mai mare decât cea a celor mai aglomerate drumuri din centrul orașului”, a calculat un studiu al Rail Safety and Standards Board (RSSB), un companie care reunește mai mulți operatori.
Aceste trenuri dual-mode circulă cu energie electrică între Londra și Cardiff, dar apoi trec la motorină pentru liniile dinspre vest care merg spre Bristol, liniile nefiind electrificate.
Aici apare problema: trecerea de la electricitate la motorină generează cantități enorme de dioxid de azot (NO2 ) și particule fine (PM 2,5 și PM 10). „Poluarea crește considerabil atunci când trenurile sunt în tuneluri sau la relanti în stații”, explică RSSB în studiul publicat de The Guardian.
Cercetătorii au analizat șase tipuri de trenuri și au descoperit în mod surprinzător că trenurile mai vechi, cu motor diesel, nu erau neapărat cele mai poluante. Cel mai prost nivel de NO2 s-a găsit astfel pe trenurile interurbane dual-mode ale operatorului Great Western Railway (GWR), care au intrat în serviciu cu doar doi ani mai devreme.
Ministerul Transporturilor se vrea liniștitor, afirmând: „calitatea aerului rămâne în limitele legale ale locului de muncă”. Recomandând totuși studii suplimentare „pentru a explora posibile modificări și opțiuni tehnice pentru a îmbunătăți rapid calitatea aerului în trenuri și gări”, scrie Slate.
Nu așa verde, costuri de mediu ascunse
Acest caz evidențiază falsele promisiuni ecologice cu care trenul se laudă uneori. Potrivit unui raport din 2019 al Curții de Conturi franceze, abia jumătate din cei 20.489 de kilometri de linii TER (transport expres regional) sunt electrificate, iar părțile în care trenurile circulă cu motorină sunt, de asemenea, cele mai puțin frecventate.
Acest lucru are ca rezultat un raport de emisii foarte nefavorabil pe pasager pe km, estimează instituția. „Un tren TER diesel care transportă 10 pasageri, cum ar fi între Saumur și La Roche-sur-Yon, emite 539 grame de CO2 pe pasager-kilometru, ceea ce reprezintă de cinci ori mai multă poluare decât o mașină ocupată de 1,9 călători” , calculează Curtea .
Și acesta nu este singurul „cost de mediu ascuns”. Potrivit unui alt raport al Curții de Conturi, „impactul construcției liniilor de mare viteză asupra mediului natural (…) nu diferă în mod fundamental de cel al autostrăzilor”.
Rezultat: trebuie cel puțin doisprezece ani înainte ca bilanțul să devină favorabil trenului în comparație cu șoseaua.