Luați niște țiței rusesc, amestecați-l cu altul și gata. După cum a explicat Javier Bias, expert Bloomberg pe mărfuri, mai multe companii europene, cu Shell în frunte, au adoptat aceste trucuri.
Țițeiul rusesc sosește în Letonia, este alcătuit un amestec de 49% țiței rusesc și 51% țiței din altă țară, iar barilul nu mai este rusesc și nu mai este supus sancțiunilor Occidentului. În acest fel rafinăriile salvează și capra și varza, notează Il Fatto Quotidiano.
.Opinia publică nu are ce să obiecteze, se respectă sancţiunile impuse de SUA, Canada și Marea Britanie (primele două în vigoare de la sfârșitul lunii aprilie, cea a Londrei la sfârșitul lui 2022) și se câştigă bani buni de pe urma țițeiului rusesc, care în prezent este vândut pe piețe la preţuri mai mici. Teoretic şi la nivel declamativ achizițiile din Rusia scad, în timp ce în realitate cresc, sau în orice caz rămân constante.
Țiteiul rusesc, amestecat cu petrol din alte țări
În cazul Shell (prima companie petrolieră privată din lume), explică Bias, compania a schimbat așa-zișii termeni și condiții generale ale contractelor sale pentru a permite comercializarea noului amestec.
Noua formulare este umătoarea: „Mărfurile sunt considerate a fi de origine rusă dacă sunt produse în Rusia, sau dacă 50%, sau mai mult din conținutul lor (în volum) este constituit din material produs în Rusia”. Și nimic de spus, amestecul are loc dincolo de granița rusă. La polul opus, compania franceză Total și cea spaniolă Repsol au declarat în mod explicit că mărfurile care conțin măcar o parte din petrolul rus nu trebuie achiziționate.
Întrebat de IlFattoquotidiano.it, grupul Eni reiterează că a „suspendat semnarea de noi contracte legate de achiziționarea de țiței din Rusia. Și în orice caz, va funcționa cu respectarea deplină a dispozițiilor instituțiilor europene și naționale”, fără a da totuși alte indicații privind problema amestecurilor.
Amestecul ar fi leton
Pe piața petrolului, comercianții șoptesc despre un „amestec leton” folosit în principal pentru a produce motorină. În mod obișnuit, încărcătura cu țiței rusesc pleacă din portul Primorsk, lângă Sankt Petersburg, și ajunge în Ventspils, un port din Letonia care găzduiește un terminal petrolier mare care are o capacitate amplă de stocare. Şi unde se face amestecul.
Povestea este cu atât mai stranie cu cât Letonia, Lituania și Estonia, spre deosebire de celelalte țări din UE, au anunțat oprirea importurilor de hidrocarburi rusești.