AcasăȘTIRI EXTERNEDupă ce a luat sisteme S-400 de la Putin, Erdogan vrea reintegrarea...

După ce a luat sisteme S-400 de la Putin, Erdogan vrea reintegrarea în programul avioanelor F-35 americane

După ce a luat sisteme S-400 de la Putin, Erdogan vrea reintegrarea în programul avioanelor F-35 americane

După victoria lui Joe Biden la prezidențialele americane, președintele turc Recep Tayyip Erdogan speră să găsească o soluție în acest dosar, crucial pentru viitorul forțelor aeriene ale Turciei.

Turcia face apel acum la o celebră firmă de consultanță din SUA pentru a încerca să se reintegreze în programul avioanelor F-35.

Anterior în timpul  unei audieri la Adunarea Națională din 19 februarie, ministrul francez al forțelor armate, Florence Parly, a denunțat „strategiile de dominație globală dezvoltate de China și Rusia” și „încurajarea puterilor regionale” care „vin să pună la îndoială valorile democratice ignorând dreptul international”.

Florence Parly a citat direct Turcia, cu „politica sa externă agresivă care nu mai ezită să se impună prin forță și prin politica faptului împlinit, atât în ​​Mediterana, cât și în Libia, unde încalcă embargoul asupra armelor, sau chiar în Caucaz, unde a oferit sprijin decisiv în Azerbaidjan împotriva Armeniei, în special prin angajarea de milițieni din Siria, din care unii veneau direct din Libia”.

S-400, calul troian al lui Putin în NATO

În decembrie, la o întâlnire a miniștrilor de externe ai NATO, șeful diplomației americane de atunci, Mike Pompeo, a spus mai mult sau mai puțin același lucru, denunțând în plus achiziția de către Turcia a sistemelor rusești de apărare aeriană S-400.

Achiziție pe care Pompeo a numit-o „un cadou” făcut lui Putin de Turcia. Și în urma căreia Ankara s-a văzut exclusă din programul de avioane de luptă F-35. Plus sancțiunile luate de Washington împotriva SSB, agenția turcă de armament.

După victoria lui Joe Biden la prezidențialele americane, președintele turc Recep Tayyip Erdogan speră să găsească o soluție în acest dosar, crucial pentru viitorul forțelor aeriene ale Turciei. Mai ales când Grecia câștigă în capacități odată cu achiziția de avioane de luptă franceze Rafale sau cu trecerea la standardul „Viper” al avioanelor F-16.

Turcia a plătit pentru 100 de F-35, dar avioane ioc

„Avioanele F-35 nu au fost livrate (100 de exemplare au fost comandate de Ankara), deși am plătit o sumă substanțială. Aceasta este o greșeală gravă din partea Statelor Unite ca națiune aliată. Sper că odată cu învestitura domnului Biden vom putea purta discuții și vom obține rezultate pozitive”, a declarat Recep Erdogan, la 15 ianuarie.

Cu toate acestea, dacă președintele turc nu a avut încă ocazia să aibă un schimb cu noul chiriaș al Casei Albe, au avut loc contacte la alte niveluri.

La începutul lunii februarie, după întâlnirea cu purtătorul de cuvânt al lui Erdogan, Jake Sullivan, consilierul pentru securitate națională al lui Joe Biden, a vorbit despre stabilirea unei relații „mai constructive” între Statele Unite și Turcia, prin soluționarea „mai eficientă” a dezacordurilor, cu adoptarea unei „noi abordări”.

Mai recent, succesorul lui Pompeo în fruntea diplomației americane, Antony Blinken, a reafirmat „importanța relației bilaterale” dintre Statele Unite și Turcia, exprimându-și satisfacția față de „continuarea cooperării în Siria, lupta împotriva terorismului și eforturile de dezescaladare în estul Mediteranei”.

Și asta, după ce tocmai se întâlnise cu Mevlut Cavusoglu, omologul său turc, după puternice critici adresate de Erdogan împotriva Washingtonului cu privire la relațiile sale cu kurzii.

Având, mai devreme, în aceeași zi, un schimb cu Nikos Dendias, ministrul grec al afacerilor externe, Blinken nu a menționat „importanța relației bilaterale” cu Grecia, mulțumindu-se cu reafirmarea angajamentului SUA de „consolidare” a acesteia.

Lobby turcesc pe lângă democrații americani

Oricum, pentru a găsi o cale de ieșire din dosarul F-35A, Turcia a mandatat firma de consultanță Arnold & Porter Kaye Scholer, foarte proeminentă la Washington, să încerce să înduplece administrația Biden sau chiar pe unii membri ai Congresului, scrie Opex 360.

Astfel, potrivit unui document trimis justiției americane, Arnold & Porter Kaye Scholer a notificat că a semnat un contract de 700.000 de euro pentru „a oferi consiliere cu privire la strategia (…) care trebuie urmată de Turcia pentru a rămâne în cadrul programului F-35, luând în considerare situația geopolitică complexă și factorii economici”.

Altfel spus, nici mai mult nici mai puțin decât un lobby inițiat de Erdogan. Alegerea cabinetului Arnold & Porter Kaye Scholer nu a fost, evident, întâmplătoare.

Pe lângă faima sa, cabinetul este foarte apropiat de Partidul Democrat American. Potrivit organizației nepartizane „Center for Responsive Politics” (CRP), Arnold & Porter Kaye Scholer a plătit peste 1,6 milioane de dolari candidaților democrați în 2020, inclusiv 391.900 de dolari pentru campania lui Joe Biden.

În 2016, cabinetul a făcut același lucru pentru Hillary Clinton.

Asul din mâneca lui Erdogan

Acestea fiind spuse, Ankara poate avea o carte de jucat. Mai ales după recente informații cu privire la uzura prematură a motorului F135 al avioanelor F-35, în special la nivelul acoperirii paletelor turbinei. Ceea ce face ca forțele aeriene americane să se teamă de o penurie de turboreactoare până în 2025.

Or, conform datelor Pentagonului, industria turcă furnizează 188 din cele 3.000 de piese care alcătuiesc motorul unui F-35A. Și acest lucru ar trebui să fie cazul până în 2022.

 

Foto: Facebook

 

author avatar
Tudor Borcea