Sprijinul Beijingului pentru Moscova și căutarea dominației vehiculelor electrice subminează securitatea europeană.
În timp ce Vladimir Putin își continuă războiul din Ucraina, susținerea Chinei pentru mașina de război a Rusiei a alarmat NATO și SUA.
Beijingul nu numai că ajută Moscova să evite sancțiunile occidentale, ci îi furnizează o mare parte din resursele de care Putin are nevoie pentru a-și susține forțele – bunuri cu dublă utilizare.
Mai mult decât un simplu concurent sau rival
De fapt, sprijinirea războiului Rusiei din Ucraina este doar unul dintre multele moduri în care China a devenit o provocare majoră pentru Europa, relatează Foreign Affairs. În 2024, este mult mai mult decât un simplu concurent sau rival, așa cum a descris UE relația sa cu China începând din 2019. Prin inundarea țărilor europene cu panouri solare ieftine și, cel mai important, cu vehicule electrice ieftine, Beijingul amenință existența industriilor interne de care depinde continentul.
Combinată cu linia de salvare economică și militară pe care o oferă Rusiei, supracapacitatea industrială a Chinei – adică practica sa de a subvenționa producția mai multor produse decât este necesar și apoi de a le vinde pe piețele externe – reprezintă un pericol la adresa securității și economiei Europei, în special în sectorul auto.
În ciuda acestor îngrijorări, răspunsul Europei a fost moderat. În ceea ce privește Rusia, Uniunea Europeană a inclus doar zece companii din China continentală pe lista sa de sancțiuni, în plus față de companiile cu sediul în Hong Kong. Acest pas este atât de marginal încât, până la sfârșitul lunii august, oficialii chinezi nu s-au deranjat să riposteze.
Bruxelles-ul trebuie să se trezească la realitate
În timpul călătoriilor lor de primăvară la Beijing, cancelarul german Olaf Scholz și președintele francez Emmanuel Macron i-au cerut liderului chinez Xi Jinping să interzică exporturile cu dublă utilizare. La scurt timp după aceea, Putin a avut propria sa întâlnire cu Xi, în cadrul căreia a încheiat numeroase acorduri de afaceri și de apărare sino-ruse, inclusiv exerciții militare extinse.
În ceea ce privește politica industrială, tarifele actuale ale Europei asupra importurilor din China nu sunt nici pe departe suficiente pentru a opri valul de vehicule electrice chinezești și a oferi industriei europene a automobilelor suficient spațiu de manevră pentru a recupera și supraviețui.
Cele mai puternice măsuri economice împotriva Beijingului au venit de la Washington. Dar Europa nu mai poate lăsa problema în seama Statelor Unite. Este esențial ca Bruxelles-ul și statele membre ale UE să demonstreze că sunt pregătite să impună Chinei propriile costuri.
Prin dubla sa strategie de susținere decisivă a Rusiei și de cucerire rapidă a pieței europene a automobilelor, China a devenit o amenințare mai mare la adresa prosperității și securității Europei decât oricând până acum.
Noua echipă de conducere de la Bruxelles, în cadrul noii Comisii Europene în curs de formare după alegerile parlamentare din iunie, se află într-o poziție unică pentru a consolida răspunsul la aceste două riscuri.
Europenilor le va fi foarte greu să explice unei a doua administrații Trump de ce Statele Unite ar trebui să sprijine securitatea europeană și Ucraina dacă ei înșiși nu sunt în măsură să ofere o reacție puternică la eforturile Chinei de a le submina pe ambele.