AcasăȘTIRI EXTERNEDrumurile și căile ferate UE, nepotrivite pentru o luptă cu Rusia /...

Drumurile și căile ferate UE, nepotrivite pentru o luptă cu Rusia / Ce spun americanii de România

Drumurile și căile ferate UE, nepotrivite pentru o luptă cu Rusia / Ce spun americanii de România

Uniunea Europeană se străduiește să inverseze anii de neglijare a acestor infrastructuri pentru a deplasa trupele și blindatele. Invadarea Ucrainei de către Rusia a concentrat atenția asupra pregătirii drumurilor, căilor ferate, porturilor și aeroporturilor UE pentru deplasarea rapidă a militarilor și tehnicii de luptă.

Eliminarea blocajelor și susținerea căilor și podurilor utilizate atât de militari, cât și de civili este crucială pentru programul de apărare al continentului. Dar, în ciuda acestor îngrijorări, UE nu plănuiește nicio creștere imediată a cheltuielilor în această problemă.

Infrastructura din Est, problematică

„Cu cât mergi mai spre est, infrastructura (podurile) nu suportă greutatea mare a tancurilor americane, germane, britanice și olandeze”, a spus generalul Ben Hodges, fost comandant al armatei americane în Europa. „Trebuie să arătăm că ne putem deplasa la fel de repede sau mai repede decât Federația Rusă în coridorul Suwałki (între Polonia și Lituania) sau în România”, a estimat el.

Mecanismul pentru interconexiune în Europa (CEF), vehiculul de finanțare al UE pentru proiecte de infrastructură, a fost convenit anul trecut și alocă 1,7 miliarde euro pentru mobilitatea militară – în scădere față de cele 6,5 miliarde euro care au fost propuse inițial (dar mai mult decât nimic, cum au susținut unnii).

Reducerea bugetului părea o idee bună când liderii UE credeau că războiul din Ucraina este un scenariu îndepărtat.Joi, diplomații UE au convenit cu Comisia Europeană să cheltuiască aproape 340 de milioane de euro din pachetul militar CEF pentru 22 de proiecte, în mare parte la scară mică, ca parte a acestui program – în mare parte în Europa Centrală, scrie Politico.

Finanțarea este ridicolă

Aceste proiecte includ consolidarea legăturilor feroviare de la Anvers în Germania, astfel încât trenurile mai lungi să se poată deplasa spre est, modernizarea a două aeroporturi din Polonia și creșterea legăturilor de transport către baza militară Tapa din Estonia.

Criticii se plâng că amploarea finanțării este mult sub ceea ce este necesar pentru a pregăti continentul pentru o amenințare militară, iar unii membri ai Parlamentului European fac presiuni pentru o creștere mult mai rapidă a cheltuielilor.

„Banii sunt ridicoli”, a spus europarlamentarul român Marian-Jean Marinescu. Deputatul Partidului Popular European a fost unul dintre liderii Parlamentului în negocierile privind CEF. Totalul final convenit este „aproape nimic” în comparație cu nevoile strategice ale blocului, a spus el.

Tancurile NATO se înpotmolesc în Carpați

În ciuda scepticismului anterior, a existat o întorsătură „de 180 de grade” asupra necesității de cheltuieli pentru mobilitatea militară datorită războiului din Ucraina, potrivit unui înalt oficial al Comisiei Europene.

„În Europa, am avut sentimentul că nu trebuie să cheltuim pentru apărare”, a spus Georg Riekeles, care se ocupă de securitate la Centrul pentru politici europene, un think tank cu sediul la Bruxelles. „Din 24 februarie, de când Rusia a atacat Ucraina, această imagine s-a schimbat complet”.

Problemele cu infrastructura sunt evidente de ani de zile, pe măsură ce NATO s-a extins spre est, dar cheltuielile pentru drumuri și căi ferate nu au crescut.

În 2017, Hodges a condus trupele americane care au debarcat la Bremerhaven, în nord-vestul Germaniei. În timp ce infrastructura portuară a fost la înălțime, itinerariile de ieșire nu au fost. „Există un punct de sufocare în ceea ce privește cât de repede poți ajunge pe drum”, a spus el. „Oricât de mare este portul, dacă nu ești pregătit pentru o mișcare rapidă, atunci totul se năruie”.

Este o problemă, deoarece NATO încearcă să-și consolideze forțele din est pentru a descuraja Rusia. „Doar pentru a intra în România peste Munții Carpați, este foarte greu cu un tanc pus pe un camion de transport”, a spus Hodges.

În timp ce NATO coordonează acțiunile militare, nu finanțează poduri, căi ferate și drumuri. Ar trebui ca UE să facă acest pas cu CEF. „Militarii folosesc aceeași infrastructură ca și civilii și, prin urmare, se confruntă cu aceleași probleme”, a spus oficialul Comisiei.

Mobilitatea militară, doar pe hârtie

Banii pentru mobilitatea militară CEF vizează conectarea aeroporturilor la căile ferate, consolidarea podurilor și eliberarea spațiului în porturi pentru aterizare rapidă. Alte proiecte mai mari, cum ar fi Rail Balticca, o conexiune feroviară europeană cu ecartament standard, de 5,8 miliarde de euro, care traversează Estonia, Letonia și Lituania până în Polonia, sunt, de asemenea, citate drept critice pentru apărare.

Ca parte a rundei de aprobare a proiectelor de joi, 5 milioane de euro vor fi destinate sporirii capacității militare pe segmentul Rail Baltica din Letonia. Cea mai mare aprobare de finanțare a fost de 60 de milioane de euro pentru Via Baltica, o legătură rutieră prin Țările Baltice, dar cu greu poate fi numită o investiție majoră, având în vedere că noile proiecte costă de obicei miliarde.

Săptămâna aceasta, peste 60 de europarlamentari au trimis o scrisoare liderilor UE și președintelui francez Emmanuel Macron pentru a „atrage atenția asupra necesității urgente de a stimula programul de mobilitate militară”.

Acest lucru înseamnă direcționarea mai multor bani UE către „proiecte urgente strategic, în special în partea de est a UE” și proceduri simplificate pentru evaluările proiectelor și evaluările impactului asupra mediului, au scris ei.

author avatar
Tudor Borcea