AcasăȘTIRI EXTERNEDocumente declasificate. Cum a fost celebrul trompetist Louis Arstrong paravan pentru spionajul...

Documente declasificate. Cum a fost celebrul trompetist Louis Arstrong paravan pentru spionajul CIA

Documente declasificate. Cum a fost celebrul trompetist Louis Arstrong paravan pentru spionajul CIA

Marele musician de jazz a fost folosit de Agenția Centrală de Informații, serviciul extern secret al SUA, în Congo, în 1960. Trompetistul a fost însoțit de un ambasador, care era de fapt șeful CIA, însărcinat cu strângerea de informații.

Când Louis Armstrong s-a gândit să facă un turneu muzical în mai multe țări africane, foste colonii, pentru a restabili imaginea Statelor Unite, el a fost în realitate un paravan al celei mai mari agenții americane de informații.

„Armstrong era în esență un cal troian pentru CIA”

Manevra a început într-o seară din noiembrie 1960. Louis Armstrong, soția sa și un pretins diplomat al ambasadei americane ieșeau să ia masa într-un restaurant din Léopoldville, capitala noului Congo independent. Dar Armstrong nu știa că gazda sa nu era atașat politic, ci șeful CIA în țara din Africa centrală.

„Armstrong era în esență un cal troian pentru CIA. Este șocant”, a declarat pentru The Guardian Susan Williams, cercetător la London University’s School of Advanced Study, care a făcut dezvăluirile.

„A fost adus  pentru a servi un interes care era complet contrar propriei sale păreri despre ceea ce era bine sau rău. Ar fi fost îngrozit dacă ar fi aflat”.

Susan Williams a găsit în arhivele ONU, în cei cinci ani de cercetare, documente care sugerează cu tărie că gazda lui Armstrong – șeful CIA, Larry Devlin – precum și alți agenți de informații americani aflați în Congo, s-au folosit de vizita artistului pentru a accesa informații strategice referitoare la provincia congoleză Katanga, scrie Le Point.

Jazz pe 1.500 de tone de uraniu

Această provincie foarte bogată a țării a stârnit interesul Statelor Unite, pentru înalții săi oficiali – pe care principala putere a lumii nu i-a putut întâlni pentru că nu le-a recunoscut guvernul autoproclamat – dar și pentru infrastructura minieră crucială, cu 1 500 tone de uraniu și un mare potențial de a cumpăra mai mult.

Turneul muzicianului în această regiune din Congo a fost, prin urmare, ocazia perfectă pentru Larry Devlin și echipele sale de a obține informații. „Au avut nevoie de o acoperire iar această ocazie le-a dat-o”, a spus Susan Williams.

CIA încerca să-l ucidă pe primul ministru congolez

Dar, mai era ceva ce Armstrong – care s-a retras dintr-un turneu similar în URSS, cu trei ani înainte, pentru a protesta împotriva rasismului din Statele Unite – nu știa.

CIA din Congo, condusă de Larry Devlin, a încercat, de asemenea, să-l omoare pe primul-ministru congolez ales în mod democratic, Patrice Lumumba, temându-se că va conduce țara în lagărul sovietic. Istoricii de astăzi cred totuși că liderul naționalist a dorit pur și simplu ca țara sa să rămână neutră în timpul Războiului Rece.

La aproximativ un kilometru și jumătate distanță de locul unde luaseră masa Armstrong și Larry Devlin, carismaticul Patrice Lumumba a fost ținut prizonier în reședința sa oficială de soldații loiali ai lui Joseph-Désiré Mobutu, tânărul lider militar care a menținut o strânsă relație de lucru cu CIA și preluase puterea cu câteva săptămâni mai devreme.

Armstrong a lansat un album despre călătoria sa în Congo

La mai puțin de două luni de la sfârșitul turneului lui Armstrong, Patrice Lumumba a fost asasinat în Katanga de oficiali ai provinciei separatiste și de poliția belgiană. Joseph-Désiré Mobutu își va consolida astfel poziția asupra Congo și va deveni un client american fidel.

Larry Devlin va admite, în cele din urmă, ani mai târziu, în timpul unei investigații a Congresului SUA, că CIA era într-adevăr responsabilă de „lovitura de stat a lui Mobutu … organizată, susținută și chiar administrată de CIA”.

Armstrong, care avea 59 de ani când a călătorit în Congo, s-a bazat pe experiențele sale de acolo pentru a compune o comedie muzicală numită  The Real Ambassadors, care a fost interpretată și a devenit un album.

El și-a exprimat anumite sentimente conflictuale cu privire la implicarea sa în eforturile de PR ale guvernului SUA pe continent. „Deși reprezint guvernul”, a spus muzicianul, „guvernul nu reprezintă anumite politici care mă reprezintă”.

author avatar
Tudor Borcea
400 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger