AcasăȘTIRI EXTERNEDia de los Muertos: Barbie, versiunea „cadavru-schelet”

Dia de los Muertos: Barbie, versiunea „cadavru-schelet”

Dia de los Muertos: Barbie, versiunea „cadavru-schelet” - Ziarul National

Există prințesa Barbie, Barbie sportivă sau fashionista Barbie … În Mexic, versiunea „schelet” a celebrei păpuși își pune acum amprenta pe piața locală cu ocazia următoarei Zile a Morților, cea mai importantă tradiție din țară.

Dia de los Muertos: Barbie, versiunea „cadavru-schelet” - Ziarul NationalAceastă jucărie „comemorează Mexicul, sărbătoarea, simbolurile și oamenii săi”, care sunt marcate în fiecare an pe 1 și 2 noiembrie, spune producătorul Mattel. Barbie „Catrina”, cu referire la acest personaj popular al culturii mexicane, este vândută cu 72 de dolari în magazine. Este împodobită  anul acesta cu dantelă roz și ornamente tipic mexicane, spre deosebire de prima ediție din 2019  în care purta o rochie neagră. Zoila Muntané, 56 de ani, este artistă. Are o colecție de aproximativ 2.000 de barbies, inclusiv ediții exclusive. Împotriva celor care denunță comercializarea „Dia de los Muertos”, ea apără versiunea cadavru a Barbie „Catrina”. „De anul trecut când a ieșit (…) mi s-a părut foarte frumos, asta înseamnă că producătorul ține cont de tradițiile noastre”, spune Zoila. Dar pentru experții din societatea mexicană, această Barbie „Catrina”, care are trăsăturile profunde ale celebrei pictorițe mexicane Frida Kahlo, este doar un alt caz de „însușire culturală” în scopuri comerciale. Această adaptare „este legată de fluxurile migratorii care sunt acum mult mai importante.

Dia de los Muertos: Barbie, versiunea „cadavru-schelet” - Ziarul NationalDin punct de vedere al afacerii, această păpușă este produsul hibrid între ceea ce există peste graniță (în Statele Unite) și ceea ce știm de această parte”, a explicat pentru AFP Librada Moreno, sociolog la Universitatea Națională Autonomă din Mexic. Cei care critică aspectul „însușirii culturale” avertizează și asupra riscului de denaturare a tradițiilor și simbolurilor, la care alții răspund cu necesitatea libertății de creație. Creatorul Barbie “cadavru”, mexicano-americanul Javier Meabe, spune că a căutat să „facă publicitate sărbătorii Zilei Morților” care, conform legendelor indigene, marchează întoarcerea morților în lumea celor vii pentru a fi onorați  prin ofrande în case și cimitire. În plus față de păpușă, anul acesta s-au adăugat mărfuri precum un „Catrina” Minnie Mouse – inspirat de personajul creat de designerul Jose Guadalupe Posada în 1912 – și o colecție de adidași Nike. De la lansarea sa în 1959, Mattel a  vândut peste un miliard de păpuși Barbie.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
413 afisari

Ultimele știri

FOTO. Pompierii din Giurgiu au salvat un cățeluș dintr-un apartament în care izbucnise un incendiu. „Toto este acum în siguranță”

Un caz la care au fost chemați să intervină pompierii din Giurgiu a impresionat, în a doua zi de Crăciun. A fost alertă în...

Zeci de turiști salvați de pe munte în ultimele 24 de ore. Unde au fost cele mai multe intervenții ale salvamontiștilor

Salvamontiștii sunt la datorie și de Crăciun. Câteva zeci de persoane din rândul celor aflați în această perioadă la munte au avut nevoie de...
spot_img