AcasăȘTIRI EXTERNE„Dependența geostrategică” a UE cu trecerea la mașini electrice. Comisia Europeană împinge...

„Dependența geostrategică” a UE cu trecerea la mașini electrice. Comisia Europeană împinge producătorii în lațul asiatic

„Dependența geostrategică” a UE cu trecerea la mașini electrice. Comisia Europeană împinge producătorii în lațul asiatic / Foto: Facebook

50 de deputați din Parlamentul European au trimis o scrisoare executivului UE pentru a-și exprima îngrijorarea cu privire la trecerea la mobilitatea electrică, o mișcare de care se tem că ar putea face ca Europa să devină dependentă de țări terțe pentru materiale esențiale.

 

Într-o întrebare scrisă adresată Comisiei Europene, eurodeputații – toți din grupul PPE de centru-dreapta – fac referire la un studiu realizat de universitatea belgiană KU Leuven privind necesitatea de a consolida investițiile în operațiunile miniere europene pentru a evita dependența de țările terțe.

„Dependența geostrategică a UE”

Studiul arată că, în lipsa unor noi investiții în minele și rafinăriile naționale, Europa va rămâne dependentă de importurile de materii prime, inclusiv litiu, nichel și cobalt, precum și de metale din așa zisele „pământuri rare”.

„Studiul concluzionează că este probabil să apară blocaje pentru aceste materii prime și pentru cupru fără o creștere a investițiilor în minerit la nivel mondial, la nivel global cel puțin până în 2030, iar pentru unele dintre aceste materii prime, de asemenea, până în 2040”, se arată în scrisoare.

Deputații europeni doresc răspunsuri din partea Comisiei cu privire la ce schimbări va avea trecerea la mașini electrice asupra „dependenței geostrategice” a UE și în ce măsură problemele legate de disponibilitatea materiilor prime vor afecta prețul vehiculelor electrice, scrie Euractiv.

Parlamentarii conservatori cer, de asemenea, ca executivul UE să furnizeze o „analiză detaliată” a posibilei schimbări de dependență care rezultă din pachetele sale legislative ecologice și detalii despre modul în care intenționează să reducă aceste dependențe.

„Dacă vom continua să insistăm din punct de vedere politic asupra electrificării complete a transportului individual și nu vom permite nici o concurență între combustibilii alternativi, inclusiv combustibilii electrici și biocombustibilii, toate promisiunile făcute cu privire la politica europeană privind materiile prime vor fi doar vorbe în vânt”, au declart semnatarii.

„Europa trebuie să își reducă dependența de materiile prime, nu să o relocalizeze”, au precizat aceștia. Preocupările eurodeputaților au fost reluate într-un articol recent al lui Sinead Kaufman, directorul executiv al gigantului minier Rio Tinto. Kaufman a scris că lipsa de resurse a Europei o lasă într-o „poziție vulnerabilă”. Industria europeană a automobilelor a fost evidențiată ca fiind deosebit de sensibilă.

„Mobilitatea europeană”, cu baterii asiatice

Pentru a reduce emisiile provenite din transportul rutier, instituțiile UE au convenit să interzică vânzarea de autoturisme și camionete noi cu motoare cu combustie începând cu anul 2035 – o decizie care se așteaptă să stimuleze tendința deja în creștere de adoptare a vehiculelor electrice.

Creșterea numărului de vehicule electrice – precum și creșterea numărului de biciclete și scutere electrice – va face ca dependența Europei de baterii pentru mobilitatea privată să crească vertiginos.

Împreună, China, Japonia și Coreea de Sud sunt cei mai prolifici producători de baterii din lume, ceea ce face ca Asia să fie motorul mondial al bateriilor pentru vehicule electrice. America de Nord este al doilea mare producător, iar Europa ocupă locul al treilea.

La mâna importurilor

Bateriile de generație actuală necesită materii prime precum cobalt, litiu și nichel, care sunt în cantitate limitată în Europa. În schimb, blocul se bazează în mare măsură pe importurile din țări terțe.

Aproximativ 65% din cobalt la nivel mondial este extras în Republica Democrată Congo, iar majoritatea minelor de litiu din lume se află în America de Sud. Asia deține cele mai mari depozite de nichel din lume.

UE a întâmpinat dificultăți în ceea ce privește deschiderea de noi mine, comunitățile locale fiind adesea critice cu privire la impactul de mediu al acestor operațiuni. În schimb, o mare parte din aprovizionarea cu materii prime a UE este căutată la națiunile vecine, precum Serbia și Ucraina.

O altă soluție pentru a diminua dependența UE de țările terțe este de a se asigura că materiile prime importate sunt păstrate în interiorul blocului. Proiectul de regulament al UE privind bateriile stabilește obiective obligatorii pentru recuperarea și reutilizarea materiilor prime, în speranța că o mare parte din cerere poate fi satisfăcută prin reciclare, mai degrabă decât prin minerit.

author avatar
Tudor Borcea