AcasăȘTIRI EXTERNEDe două ori mai scump fără gaz rusesc. Costul ridicat al terminalelor...

De două ori mai scump fără gaz rusesc. Costul ridicat al terminalelor GNL plutitoare din Germania

De două ori mai scump fără gaz rusesc. Costul ridicat al terminalelor GNL plutitoare din Germania / Foto: printscreen

Disperată să își reducă dependența de gazul rusesc, Germania construiește rapid infrastructură și închiriază terminale GNL plutitoare, ceea ce ar putea costa mult mai mult decât s-a presupus inițial la Berlin.

Guvernul german a închiriat cinci terminale plutitoare pentru importul de gaz natural lichefiat (GNL), așa-numitele unități plutitoare de stocare și regazeificare (FSRU), spre satisfacția vicecancelarului Robert Habeck, care a lăudat contribuția acestora la securitatea energetică a Germaniei.

GNL, noua valută forte în economie

Între timp, presa germană a relatat că întregul exercițiu este bugetat în prezent la 6,56 miliarde de euro, în creștere de la 3 miliarde de euro în bugetul pentru 2022, cifră confirmată de autorități.

În cadrul unor „consultări extinse cu numeroase părți interesate”, „au fost stabilite acum costuri suplimentare, iar costurile prognozate inițial au fost concretizate”, a declarat Habeck. Acestea ar putea viza costurile de operare și măsurile suplimentare de infrastructură pe uscat.

Două terminale GNL administrate de guvern urmează să funcționeze la sfârșitul lunii decembrie sau la începutul lunii ianuarie, în timp ce o întreprindere privată urmează să își inaugureze terminalul plutitor de GNL, azproximativ în aceeași perioadă.

Alte trei FSRU vor fi puse în funcțiune anul următor. Pentru a crește cantitatea de GNL, Germania nu precupețește eforturi.

Conform unor estimări prudente, cele trei terminale GNL plutitoare ar permite Germaniei să importe 15 miliarde de metri cubi de gaz anual, ceea ce echivalează cu aproximativ o treime pentru a crește cantitatea de GNL pe care țara a importat-o din Rusia în 2021.

„Pe termen scurt, aprovizionarea cu gaze trebuie să fie asigurată, dar trebuie să fim atenți să nu creăm în acest proces o supracapacitate fosilă pentru viitor”, a avertizat Sven Kindler, un deputat ecologist din comisia bugetară, notează Euractiv.

„Avem nevoie de mai multă claritate în comisia de buget cu privire la costurile și riscurile proiectelor GNL”, a declarat el.

La nivel mondial există aproximativ 60 de FSRU, multe dintre acestea fiind desfășurate pe termen lung. Atunci când Berlinul a lansat sondaje, interesul pentru furnizarea de terminale plutitoare de GNL a fost ridicat – în ciuda numărului relativ puțin al acestora, au declarat în aprilie oficiali guvernamentali de rang înalt.

Două dintre FSRU-uri au avut o durată a contractului de 15 ani în loc de 10 ani, așa cum se preconiza inițial, cu o opțiune de reducere a duratei contractului la 10 ani anul viitor.

Între timp, Germania construiește și ea terminale de GNL pe uscat. Acestea vin cu un preț semnificativ mai mare în schimbul unor costuri de operare mai mici – o estimare a costurilor nu a fost încă făcută publică.

author avatar
Tudor Borcea