AcasăȘTIRI EXTERNEDe ce va depinde supraviețuirea Formulei 1. Anunțul a fost făcut

De ce va depinde supraviețuirea Formulei 1. Anunțul a fost făcut

De ce va depinde supraviețuirea Formulei 1. Anunțul a fost făcut

Supraviețuirea Marelui Circ va depinde de combustibilii sintetici iar laboratoarele au început cursa pentru găsirea unei alternative la petrol, sub presiunea Federației Internaționale de Automobilism, FIA.

Suporterii scot în evidență eficiența extraordinară a motoarelor Formulei 1 actuale, ale cărei tehnologii sunt transpuse în mașinile rutiere ale prezentului. Alții cred că acest circuit mondial, oricare ar fi meritele sale sportive sau spectaculoase, este o aberație absolută de mediu.

„Greenwashing”, deocamdată

23 de curse în 2022, milioane de kilometri înghițiți cu sute de tone de material, echipe, logistică, evenimente care mișcă sugte de mii de oameni pe tot globul: în momentul urgenței climatice invocată la COP26 din Scoția, cursele cu motor au atins un apogeu al poluării, fără altă utilitate decât competiția sportivă. Și munții de bani, firește.

Dacă a lăsat modelul complet electric pentru Formula E, Formula 1 știe că nu poate supraviețui fără a îmbrățișa cauza mediului, chiar dacă face totul pentru a-și păstra reputația de elită pentru performanță pură.

La sfârșitul anului 2019, Marele Circ a anunțat că dorește să obțină neutralitatea carbonului în 2030 – o iluzie pe care mulți au condamnat-o, văzând-o ca pe o simplă operațiune de „greenwashing”.

În urmă cu câteva săptămâni, autoritățile acestui sport au anunțat că vor să facă un pas suplimentar pe calea ecologizării: adoptarea de biocarburanți de nouă generație în viitorul apropiat. Formula 1 poate deveni o vitrină tehnologică perfectă pentru noii combustibili care nu sunt derivați din exploatarea fosilă, explică campionul mondial din 2016, Nico Rosberg.

Majoritatea mașinilor rutiere deja în uz pot funcționa cu aceste tipuri de combustibili. Acesta este în special cazul pe piețele emergente, unde Formula 1 rămâne foarte populară, dar unde costurile trecerii la „total electric” par încă inaccesibile.

Cu boască în rervor și cu Greta-n oglindă

Din 2022, anul lansării unei noi reglementări tehnice, FIA va cere echipelor să facă plinul cu un nou amestec, numit E10, care cuprinde 10% dintr-un așa-numit etanol de „a doua generație”, deoarece provine din reciclarea biomasei și nu din culturile agricole.

Dar în 2026 ruptura va fi cea mai netă: producătorii lucrează la specificațiile noilor motoare așa-numite „a treia generație” care vor trebui să utilizeze 100% dintr-un combustibil 100% sintetic și cărora FIA le-a descris deja o parte din caracteristicile specifice.

„Carburanții durabili din Formula 1 vor include o componentă avansată fie dintr-un proces de captare a carbonului, deșeuri urbane, fie biomasă nealimentară – și, cel mai important, vor reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 65%”, explică federația.

Această nouă benzină va fi formulată mai întâi în laborator înainte de a fi produsă la scară mai mare: obiectivul este de a putea oferi un combustibil sintetic care să poată fi utilizat 100% din 2030, o tehnologie direct aplicabilă mașinilor rutiere.

Carburant eco, cu bani petrolieri saudiți

Planul poate atrage doar firmele care caută să se miște în aceeași direcție – și care ar putea, în viitor, să injecteze investiții mari în F1, vitale pentru supraviețuirea ei pe termen lung.

Acesta este în special constructorului german Porsche, care lucrează la un carburant sintentic pentru mașinile sale sport și care a explicat recent că încep să fie îndeplinite condițiile pentru revenirea în Formula 1, scrie Slate.

FIA a găsit, de asemenea, un partener tehnologic și de afaceri semnificativ: gigantul petrolier din Arabia Saudită, Aramco, care a raportat profituri record de 30,4 miliarde de dolari în acest trimestru, este strâns legat de cercetările în curs de desfășurare a combustibilului considerat ca fiind miraculos.

 

author avatar
Tudor Borcea