AcasăȘTIRI EXTERNEDe ce crește riscul de recesiune globală

De ce crește riscul de recesiune globală

Riscul unei recesiuni mondiale „crește puternic” pe fondul unei combinații de șocuri: impactul conflictului dintre Rusia și Ucraina asupra zonei euro, incertitudinile legate de pandemia Covid-19 din China și înăsprirea bruscă a condițiilor financiare din SUA, se arată într-un raport al Institutului de Finanțe Internaționale.

IIF, care a avertizat în urmă cu șase săptămâni cu privire la posibilitatea iminentă a unei recesiuni globale, a declarat că prognoza sa inițială s-a concentrat pe zona euro, unde războiul din Ucraina trage în jos creșterea economică, și pe China, unde blocajele Covid-19 au dus la o stagnare a creșterii în al doilea trimestru al anului.

Acum, încetinirea economică rapidă din SUA împinge prognoza de creștere globală de la aproape zero la o „contracție absolută”.

Economia mondială ar urma să crească cu 2,3% în 2022, față de o estimare anterioară de 4,6%, a precizat IIF.  De asemenea, a redus prognoza de creștere pentru zona euro în acest an la 1%, de la o estimare anterioară de 3%, spunând că este vorba de o „estimare de recesiune”.

În mai, Fondul Monetar Internațional și-a redus prognoza de creștere a economiei mondiale la 3,6%, din cauza războiului Rusiei din Ucraina și a inflației în creștere, alimentată de creșterea prețurilor materiilor prime.

Datele europene, în special cele din Germania, arată, de asemenea, sumbru, încrederea consumatorilor din această țară „lâncezind la niveluri inferioare șocului Covid din 2020, ceea ce este remarcabil de rău”, se arată în raport.

Între timp, situația din China rămâne incertă în ceea ce privește răspândirea variantei Omicron și a oricăror blocaje care vor urma.

Perspectivele unui acord de pace în Ucraina – care ar oferi a îmbunătățile a perspectivelor economice și o scădere a prețurilor la combustibili – par puțin probabile.

Activitatea afacerilor încetinește, indicii bursieri sunt în scădere, iar costurile mai mari ale împrumuturilor lovesc cheltuielile corporative și ale consumatorilor.

author avatar
Radu Jacotă Redactor