AcasăȘTIRI EXTERNECum se fac bani în cimitirul navelor de croazieră

Cum se fac bani în cimitirul navelor de croazieră

Carnival Fantasy a fost o navă de croazieră faimoasă la lansarea sa în 1990: 2000 de  pasageri se bucurau la bord de o vacanță de lux. Astăzi, Fantasy atrage căutători de comori din industria reciclării, care cunoaște un adevărat boom.

În luna iulie, nava în vârstă de 30 de ani a făcut ultima sa călătorie până în şantierul naval de la Aliaga, Turcia, unde va fi dezmembrată sub privirile cumpărătorilor din diferite industrii. Carnival Fantasy a fost construită iniţial pentru aproximativ 225 milioane de dolari iar companiile de reciclare care cumpără nava cu bani gheaţă se ocupă de identificarea oricărui obiect de valoare.  În  Aliaga sunt alte două nave din clasa Fantasy, construite la finele anilor 1990, iar lângă ele două foste nave Royal Caribbean. Toate ar fi fost scoase la pensie în următorii ani, însă pandemia de coronavirus le-a grăbit sfârșitul.Oțelul este pricipala valoare a unei nave: Carnival Fantasy are 15.000 de tone în suprastructura sa, iar acest oţel ar putea fi vândut la fier vechi pentru 4,7 milioane de dolari și folosit ulterior la  industria producătoare de automobile din Turcia.

De pildă, caroserii pentru Toyota sau Ford. Punţile din lemn de tec ar putea ajunge în magazinele, restaurantele şi casele turcești. Cumpărătorii vin la Aliaga pentru tot felul de obiecte. Chiar şi toaletele se vând la un preţ mult mai mic decât cel din magazin, iar o navă de croazieră are câteva mii de cabine. “Există o piaţă chiar şi pentru tacâmuri, dulapuri şi pături. Practic tot ceea ce poate fi vândut se vinde”, a explicat pentru Bloomberg Orbay Simsek, vicepreşedintele Ship Recycling Company.

author avatar
Radu Jacotă Redactor